Avatar billede slothens Juniormester
02. september 2020 - 12:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af stationær PC + bærbar

Hej med jer,
Jeg har ikke været up-to-date med PC-krav og specifikationer siden start 00’erne. Derfor har jeg ligesom tusindvis af andre brug for jeres hjælp.

”I gamle dage” kunne jeg forstå man skulle have min 8GB RAM, GFX-kort, og en ”i” processor, meeen jeg tænker der er sket en del ting siden.

Jeg er ikke den skarpeste kniv i skuffen, når det kommer til PC indmad, så I må meget gerne prøve at gøre jer forståelige, som hvis I talte til et spædbarn.

Jeg kan forstå der snart kommer et nyt, og sikkert svinedyrt Nvidia grafikkort på markedet,
så derfor prøver jeg at forbedrede mig så godt som muligt, så jeg kan få et godt
tilbud på noget andet, da jeg nok ikke helt har brug for det nyeste af det
nyeste.

PC – brug:
Jeg vil gerne bruge mere tid på video/billedbehandling, og min nuværende computer har simpelthen ikke ydeevnen til at køre disse programmer (Filmora9, DaVinci Resolve 16).
Jeg har pt. Et GoPro kamera, og kunne godt tænke mig at lave film til Youtube, samt
hjemmesider.
Gerne så lille et tårn som muligt, sætter pris på stilrene ting, men det primære formål er det
vigtigste.

Spilmæssigt kunne jeg godt tænke mig at have mulighed for at spille spil som ”RUST” og ”Escape
from Karkow” i fuld opløsning.
Med ovenstående i mente, hvad vil i så foreslå mig at kigge efter? Og hvad er de vigtigste ting
at holde øje med inden for nedenstående kategorier:

- Tastatur
- PC
- Mus
- Skærm

Laptop – brug:
Laptoppen bliver primært brugt til office-pakken, samt browsing.
Vigtigt at den kan boote hurtigt (SSD) og det ville ikke være dårligt hvis man også havde muligheden for at redigere film/billeder på den også, men ved ikke om det bliver for stor en
udgift så.
Pris:
Jeg tænker omkring 10.000 for computer + laptop – hvis I mener det er umuligt må I gerne komme med alternativer – jeg har penge nok, men vil ikke ud i at købe
over evne – og stå med funktioner jeg slet ikke havde brug for.

Igen, husk jeg aner intet, så hvis I det bliver for teknisk, så står jeg sku’ nok af 😊
Avatar billede milter Ekspert
02. september 2020 - 20:27 #1
Ang. den stationære og videoredigering så kig her med anbefalinger til DaVinci:

https://www.richardlackey.com/davinci-resolve-system-requirements/

Hvis du udelukkende skal arbejde med 1920x1068 opløsning og kun klippe og klistre , så kan du nok klare dig med et budget på 10.000, men hvis du skal arbejde seriøst med 4K, så nærmer du dig nok det dobbelte i pris, medmindre du ikke har noget imod, at computeren skal stå og arbejde hele nattet.

Hvorfor har du brug for både Filmora og DaVinci?
Avatar billede slothens Juniormester
03. september 2020 - 12:25 #2
Hej Milter,

Det er god info, det bliver primært 1920x1068 :-)

Hvorfor jeg har begge, er fordi jeg prøvede først med DaVinci, og det kunne min laptop ikke trække... så prøvede jeg Filmora (tænkte det var et lidt lettere program, samme resultat) Anyways, bruger ikke nogle af dem, da computeren simpelthen ikke kan trække det.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 14:20 #3
Jeg skal lige høre, om din pris på 10.000 er den samlede pris for bærbar og stationær. Jeg udtrykte mig nok ikke helt klart i #1, men de 10.000, jeg taler om der, er udelukkende til den stationære.

De sidste par år har AMD på nogle punkter overhalet Intel, når det gælder processorer til f.eks. videoredigering. AMD's Ryzen-serie slår Intels i-serie. Se f.eks. her:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/DaVinci-Resolve-Studio-CPU-Performance-Intel-Core-X-10000-vs-AMD-Threadripper-3rd-Gen-1630/
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 14:30 #4
Og så undrer det mig lidt, at din computer ikke kan klare Filmora. Hvilken computer (mærke og model), drejer det sig om?

Jeg ved, at klippet herunder er lavet på en godt to år gammel bærbar til ca. 6000 kr. med Filmora:

https://www.facebook.com/229691470556787/videos/138755024202278
Avatar billede slothens Juniormester
03. september 2020 - 15:30 #5
Hej Milter,

Det jeg har nu er en old gammel Dell XPS14 (L421X), 2 GHz, 8 GB ram med Geforce GT630m 1 GB - så noget rigtig gammel noget...

Men den kan altså ikke køre hverken DaVinci eller Filmora optimalt, i hvert fald ikke hvis jeg ikke skal ende med at smide den ud af vinduet i frustration.

Jeg tænkte nu at de 10.000 godt kunne dække det hele... men som andre også har sagt, så afventer jeg lige lanceringen af Nividias nye gfx kort, inden jeg kigger på stationære.
Avatar billede milter Ekspert
03. september 2020 - 17:19 #6
Du skriver, at din Dell  "kan altså ikke køre hverken DaVinci eller Filmora optimalt,". Hvordan? Tager det for lang tid, eller crasher den?

Du taler i spørgsmålet om et "nyt, og sikkert svinedyrt Nvidia grafikkort". Det nyeste lige nu er RTX 2080, som koster 6-7000 kr. Det næste i rækken er RTX 2070, som du kan få til 4-5000. Dernæst kommer RTX 2060, som koster omkring 2500. Det sidste (med 6GB VRAM) er minimum ifølge alle anbefalinger, hvis du vil køre DaVinci nogenlunde smertefrit. DaVinci kræver et relativt kraftigt grafikkort (GPU), hvor andre videoredigeringsprogrammer, som f.eks. Filmora, har mere gavn af en kraftig processor (CPU).

Hvis du vil have både en bærbar og stationær til en samlet pris på max 10.000 kr, som begge skal kunne køre dine to spil i max opløsning og DaVinci på en fornuftig vis, så tror jeg ikke, du finder noget.

Hvis DaVinci og spil i max opløsning er det vigtigste for dig, så ser jeg ikke anden udvej end at vente med en udskiftning af den bærbare og bruge alle pengene på en stationær.