05. september 2020 - 14:43 Der er 4 kommentarer

Opstart fejler

Halløj

Jeg har købt en ældre iMac, af en gut fra Japan. Det vil have have være for stort et besvær, at slæbe den med tilbage igen, så derfor... Nu har den stået omring 1 år og samlet støv... jeg er begyndt at få den igang igen, men når jeg følger gendannelsesprocessen og skal begynde st geninstallere OS X, så beder den om et Apple-id. Når jeg har skrevet mit Apple-id, så skriver den “ dette emne er midlertidigt utilgængeligt.” Jeg har haft en tanke om, at det kan være at de ikke har fjernet deres konto fra imac’en, inde fra iCloud.

Jeg har haft skrevet til dem flere gange i løbet af de seneste 2-3 måneder, men uden svar.
Her kommer vi til mit spørgsmål... er der noget jeg kan gøre? Kan jeg skifte harddisk og vil det hjælpe, eller er der noget andet som kan skiftes ud inde i maskinen?

Vh
Malte Lund
Avatar billede sd8220 Seniormester
05. september 2020 - 15:00 #1
Det har ikke noget med sælger at gøre. Men er et kendt problem med Apples ældre systemet og vist nok noget med certifikater.

Det simpleste er at lave en bootbar usb-pinde og installere fra den.

Det er muligt at hente installere og bygge den både fra Windows og Mac. Men det kræver naturligvis, at du har adgang til en anden maskine.
05. september 2020 - 16:02 #2
Sd8220, tak for svaret, det vil jeg prøve!:)
06. september 2020 - 22:30 #3
Fedt fedt fedt... og så alligevel ikke... Jeg lavede bootbar, og den kom længere end før!!! Men men men... jeg tror at jeg er kommet til at slette noget, for mi kan den hverken finde mit bootbar eller Macintosh hd drev.. jeg har forsøgt at bruge nogle af tastatur kombinationerne, men det vil den heller ej mere... hvis min bootbar sidde i computere, så kommwr Apple logoet frem og den loader 3/4 og fryser derefter. Hvis jeg tager bootbaren ud, så kommer der et spørgsmålstegn.. Jeg forsøgte at bruge cmd. -r funktionen og alt +cmd + p + r, men der kommer stadig bare et spørgsmålstegn og jeg kan intet gøre??
Hvad kan det være?
Avatar billede sd8220 Seniormester
06. september 2020 - 23:36 #4
Huskede du at lave den rigtige version af installer?
Er du kommet til at slette installeren igen?

cmd + alt + p + r - nulstiller din parameterram - det skal du ikke bruge for at kunne vælge, hvad du booter fra.

En oversigt her:
https://support.apple.com/da-dk/HT201255

Og her er principielt hvordan du installerer fra Internet-gendannelse - det er bare det, der ikke virker med de gamle systemer:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Håber, at ovenstående hjælper dig.