Avatar billede LisserB Juniormester
08. september 2020 - 09:30 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

indsætte 0 før måned hvis måned <10

Hej,
Jeg har brug for at kunne sortere på måned, men arbejder med pivottabeller som er baseret på sql-udtræk.
Jeg har udskilt en måned fra en dato ved brug af "MÅNED"-funktionen.
Jeg får dermed månederne stående som 1-9, og vil gerne have dem som 01, 02, 03 osv.
Men jeg kan ikke finde en mulighed for det - hvis jeg forsøger mig med MIDT i stedet for MÅNED får jeg fra datoen tallet 19 ud...

Så er der nogen mulighed for at lave en formel som lægger et 0 foran mine måneder, men ikke der hvor måneden er 10, 11 eller 12?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. september 2020 - 09:58 #1
Du bør overveje at lave formatteringen allerede i sql udtrækket om muligt.

I pivot'en skal du kigge på at formattere tallet for måned til noget ala "00"#
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. september 2020 - 09:59 #2
Sorry 0#
Avatar billede LisserB Juniormester
08. september 2020 - 10:00 #3
Hej @thomas_bk,
Jeg er ikke specielt god i sql'en, og har blot lært hvordan jeg får rådata ud - så jeg aner ikke hvor jeg ville skulle lave formatteringen, desværre.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. september 2020 - 10:01 #4
Lige en tilføjelse, personligt arbejder jeg altid med ÅÅMM formattet for at sikre korrekt sortering.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
08. september 2020 - 10:10 #5
#3 Jeg vil så tage hele dato feltet ud og så i excel bruge en formel ala nedenstående

=TEXT(A77;"mm")

Det er sådan den ser ud på engelsk.
Det vil sikre i tekstformat at alle måneder er med med to cifre.
Avatar billede store-morten Ekspert
08. september 2020 - 16:50 #6
Dato i A1 Formel =A1 Brugerdefineret format: mm