Avatar billede Noob Novice
09. september 2020 - 05:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Adgang til nas via wifi

Hej

Jeg har anskaffet mig en synology NAS.
Og det er ikek noget problem for mig og mappe et netværksdrev når jeg sider ved en pc der er på med kabel til switchen.
Men jeg kan ikke finde ud af og mappe et drev når jeg er på via wifi.

Jeg får fiber ind i en router fra fibia ( icotera i5850 )
der er kun net på en port i den, da de andre er låst til tv bokse.
så på den ene port har jeg en switch (D-Link DGS-1005D)
fra den er har jeg så et kabel til en stationær og til nas'en
mine andre maskiner, bærbar, tablet, htpc osv er alle på via trådløs.

Jeg vil utrolig gerne kunne mappe nas'en fra de maskiner der er på wifi også, men jeg ved ikke hvordan jeg gør dette.
er der nogle af jer der kan hjælpe en netværks noob -)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. september 2020 - 06:09 #1
Kan du se den i stifinder?
https://ibb.co/nb7cY2d
Avatar billede poko1 Ekspert
09. september 2020 - 08:08 #2
Åbn kontrolpanelet vælg Programmer og funktioner, prøv at vælge tilføj en enhed,
Vises den her?
https://ibb.co/Gtgzhg4
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. september 2020 - 08:28 #3
Fanger du dit NAS på et hostnavn eller IP#?
Det kunne jo også bunde i noget navneopløsning (DNS).
Avatar billede Noob Novice
09. september 2020 - 08:53 #4
jeg kan ikke se den i stifinder (wifi)
på kabel kan jeg se den uder netværk.

jeg gætter på det måske har noget og gøre med at jeg er på to forskellige netværk, altså at det kablet og det wifi ikke er det samme. at routeren laver to netværk ud.
men jeg ved ikke ret meget om det.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. september 2020 - 08:55 #5
Jeg ville selv dumpe deres Icotera-dims og blot lade den fungere som bridge, og så selv sætte en lille router med WiFi op, som jeg selv kan styre trafikken igennem.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. september 2020 - 09:17 #6
Hvis du ikke kan se din NAS, kan det være at du skal!
Genaktiver SMBv1 support for NAS-enheder på Windows 10
https://support.zyxel.eu/hc/da/articles/360005563933-Genaktiver-SMBv1-support-for-NAS-enheder-p%C3%A5-Windows-10
i Programmer og funktioner:
https://ibb.co/Gtgzhg4
Avatar billede Noob Novice
09. september 2020 - 09:22 #7
Jeg har god forbindelse med den nuværende router. min htpc er den enhed der står dårligst, der skal signalet gennem flere betonvæge og er den længeste væk jeg kommer, men tester stadig til et par % over det jeg skal og ping tiden på 5-7ms.
så jeg har ikke nogen grund eller lyst til kastepenge efter en anden.
jeg kan også manage icotera, men jeg har ingen ide om hvad jeg skal kige efter eller ændre på
Avatar billede Noob Novice
09. september 2020 - 09:24 #8
jeg prøver lige og se på det smb noget.
Avatar billede Noob Novice
09. september 2020 - 09:34 #9
Tak poko1. det var lige det der skulle til.
ikke nogen iden om hvad det er eller hvorfor det får det til at virke. men nu virker det -)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. september 2020 - 09:54 #10
Godt det virkede.