Avatar billede TheJoker Juniormester
10. september 2020 - 19:54 Der er 3 kommentarer

Spørgsmål om VPN valg af server der går på forkert land?

Hej alle.

Jeg har et mere tekniskt spørgsmål omkring VPN som irriterer mig at jeg ikke kan finde noget svar på.
Det at det går på er at jeg er begyndt og bruge VPN. Og en af grundene til det er bl.a for at købe mig til f.eks et Youtube abb i Indien da det så kommer ned på 22 kr i stedet for 120 kr man giver her i DK.
Jeg havde Overplay (til deres Smart DNS) før som skiftede over til StrongVPN da de slog sig sammen. Og da jeg brugte StrongVPN når jeg gik på den Indiske VPN server, så gik den på UAE Youtube. Og valgte så den pris for UAE. Men jeg ville have den Indiske pris.
Så en inde på FB anbefalede mig så at bruge PureVPN hvilket gjorde jeg kom på den indiske YT.
Det samme gjorde jeg så med Netflix. Hvor det Tyrkiet der PT er billigst. Men igen.. StrongVPN i Tyrkiet.. Ryger til Holland Netflix. Og PureVPN... Tyrkiet..

Nå men og fik det fixet osv. Men så tænkte jeg. ExpressVPN skulle være bedre og fandt det til 6$ om md så det tænkte jeg lad mig prøve det.

Men som test så tænkte jeg gu ved om det går på de lande jeg vælger. Så testede det med
Youtube i Indien. Samme issue som StrongVPN jeg røg til UAE.
Netflix i Tyrkiet. Samme issue som StrongVPN jeg til Holland.
Hvorfor sker dette? Jeg får IP adresser for det land jeg vælger.  Men når jeg så går på en service så tager den et helt andet land?
Jeg har været i dialog med ExpressVPN og de ville have jeg skulle skifte tidszone etc etc men intet virkede så nu har de raiset det. Tror ikke en skid på det kommer til at virke.

Så er der nogen der kan forklare mig hvorfor den gør det her?
Sry for en lang post. Håber nogen  kan forklare dette :)
Avatar billede Jan Seniormester
11. september 2020 - 01:08 #1
youtube, spotify, netflix osv. har efterhånden lukket hullerne.
personligt gider jeg ikke spilde min tid på det, da det er deres mål hver eneste dag at lukke ned for den slags.

jeg gider heller ikke bruge vpn, fordi kinesiske firmaer ejer de 20 mest kendte, og bare sælger alle oplysningerne til NSA, som så aflytter.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
11. september 2020 - 10:28 #2
Som du nok også selv har regnet ud, kan vi af gode grunde kun gætte lidt på årsagerne, da de jo reelt ligger begravet i den enkelte udbyders netværk.

Men det kunne meget vel tænkes, at de ikke KUN baserer din nationalitet på IP#, men også ser på tidszone og lokalitetsindstilling i dit OS, måske sammen med sprog, og så kaster dig afsted til deres bedste bud på noget, der passer.

Men som Jan ganske rigtigt skriver, de har en hel del ressourcer sat ind i kampen mod de snyltere, der forsøger at fuppe sig til tjenester, de ikke er berettiget til, så forvent ikke nogen superlet løsning. ;-)
Avatar billede TheJoker Juniormester
11. september 2020 - 20:01 #3
Ok så dvs det program jeg  kan komme igennem med der har de bare ikke rettet det endnu. Så ExpressVPN er ikke dårlige, det blot Netflix og YT som bare har "lukket" for dem?