Avatar billede Erik R Mester
15. september 2020 - 18:46 Der er 4 kommentarer

Kan ikke opnå fuld hastighed på Stofa bredbånd

For nylig har jeg opgraderet Stofa forbindelse til 200 Mbit./50 Mbit. - men jeg kan ikke opnå højere hastighed end lidt under 100 /50.
Jeg har 3 gange talt med Stofas vejleder – som oplyser at mit modem ser ud til at være konfigureret rigtigt og at fejlen formentlig skyldes mit udstyr
Netkortet i min stationære computer er Realtek PCIe GBE Family Controller. Jeg har også afprøvet med en Chromebook og en bærbar PC – samt med forskellige kabler mellem vægudtag og Stofa-modem, - og med både Cat 5e og Cat 6 LAN-kabel
Efter denne gode vejledning fra FastEthernet:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1004624
har jeg prøvet under ”Egenskaber /Hastighed og duplex ”at skifte mellem ”Automatisk forhandling” og ”1000 Mbps fuld dupleks"

Forslag modtages med tak
Erik
Avatar billede milter Ekspert
15. september 2020 - 19:35 #1
Har du prøvet at hive strømstikket ud af dit modem (med kabelforbindelse til din stationære), vente fem minutter og derefter sætte strøm til modemmet igen og lade det selv finde ud af at genetablere forbindelsen?
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2020 - 19:43 #2
Sørg for at din stationære pc bruger høj ydelse i strømstyringen.
Tjek også i enhedshåndteringen under netkortet højreklik vælg  egenskaber-strømstyring at Windows ikke må lukke for enheden.
Tjek i øvrigt at din stationær kører på den nyeste/bedste driver for netkortet.
Avatar billede milter Ekspert
15. september 2020 - 20:16 #3
Tager du testen på Stofas egen testside, eller har du prøvet andre? Jeg har lige testet min hastighed på Stofa og flere andre steder. Hos Stofa testes min hastighed til mere end 100 Mbit langsommere end hos alle de andre.

https://www.google.com/search?q=test+internet&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&oq=test+internet&aqs=chrome..69i57j0l7.3566j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Avatar billede Erik R Mester
16. september 2020 - 12:25 #4
En stor tak til Milter og 220661
Mit Stofa-modem er genstartet (og flyttet) flere gange; Stofas tekniker har også gennemført en “fuld nulstilling”.
Jeg har prøvet med flere hastighedstest (Stofa , waoo.dk, bredbånd.dk m.fl.) alle viser download hastighed på ca. 95 og upload ca. 50.
Jeg har fulgt forslag fra 220661 om driveropdatering og om at  Windows ikke må slukke for enheden (enhedshåndtering/netkort/egenskaber/strømstyring).
Da vi fik Stofa-internet for ca 20 år siden valgt jeg at placere routeren i mit arbejdsværelse som er lejlighedens fjerneste hjørne. Der blev trukket et langt antennekabel via altan m.m. Under mine eksperimenter de seneste dage har jeg flere gange flyttet routeren til Stofas udtag i stuen (hvor den skal placeres fremover, da Internet jo nu også kan bruges til TV) - og brugt et kort, nyt antennekabel (GDS) sammen med bærbare enheder (trådløst og kablet) - og et langt cat. 6 Lan-kabel til min stationære. Alle forsøg viser under 100 Mbit download. Faktisk ved jeg ikke, om jeg reelt har brug for mere end 100 Mbit (Jeg husker da 48 kb var fint og kunne bruges til rigtig meget:-)) - men da mit abonnement heddet 200 Mbit - og jeg med jeres vejledning hjælp har kunnet teste tingene grundigt, vil jeg igen kontakte teknisk support hos Stofa.
Venlig hilsen
Erik