Christen Juniormester
16. september 2020 - 13:38 Der er 2 kommentarer

Offentlig IT og mangel på kompetencer i samme...

Så er den der igen igen igen (starter en ny tråd da den anden endte i snak om stavefejl)

https://www.dr.dk/nyheder/penge/millionregning-nye-ejendomsvurderinger-stiger-igen-ministerium-faar-haard-kritik

Er det kun mig, der stiller spørgsmål ved hvordan IT projekter kan løbe fuldstændigt løs, i det offentlige?
Relativt små projekter til måske 10 mio. kommer til at koste 18 mio. og ingen løfter et øjenbryn.
Når vi som privat leverandør leverer fastprisprojekter, til det private så får vi et tab på 8 mio ud af det og har muligvis tabt kunden for eftertiden.
Jeg er klar over at det primært pga. at det er ”andre folks penge”  man bruger.
Det er altid nemmere end når pengene skal op af egne lommer. Men jeg har mange gange oplevet nogle fuldstændigt hovedrystende oplevelser, når jeg har set projekter i det offentlige.
Et par eksempler: Tilbage i 2012 lavede jeg for en udbyder af offentlig trafik en løsning, der skulle kommunikere med skats EFI (En Fælles Inddrivelse). Det skulle foregå ved at jeg skulle uploade et xml dokument, der lignede forbløffende meget et webservice kald, dog ikke helt, til en FTP som EFI udbød.
Det dokument ville de så processere og efterfølgende ville der så i samme mappe jeg havde uploaded til – opstå en ”response” fil med svaret.
Så her skulle jeg altså lave en service der kunne ”polle” FTP’en hver 30 sekund.
Havde jeg ”formet” mit dokument forkert fik jeg en generel ”fejl” xml, som gav ingen information om hvad der var gået galt. Havde jeg lavet mit dokument korrekt kunne det opstå at jeg ikke fik noget svar retur. Så var den somme tider modtaget korrekt og andre gange ikke.
Jeg tog over til skat og talte med deres IT leverandør og her fortalte de mig at en webservice ”var på trapperne”. De forventede at den ville blive implementeret i deres udviklingsmiljø, indenfor det næste års tid!!
Jeg vil ikke skrive mere om det, men jeg tog mig til hovedet mange gange.
Jeg har også lavet en del arbejde for et projekt, der pt. er i gang med at bygge en meget stor bro. Det projekt kører pt. på mindst 8. år. Jeg ved ikke om man opgør prisen for IT til sådan et projekt. Men forestil dig ihvertfald 3 faste eksterne mand til 1500 kr/timen, i 8 år (21+ mio).
En sidste historie kommer fra en lægesekretær jeg kender. I forbindelse med GDPR blev alle bedt om at gå deres emails igennem og slette det der var mere end 1 måned gammelt, der indeholdte CPR numre.
Det lyder som en let opgave, men hvis man har 4000+ mails om året og har været ansat i 10 år, så tager det lidt tid at få det tjekket.
Jeg foreslog først at de bare kunne slette alt der var ældre end 6 mdr. Så var opgaven mere overskuelig. Men da de benytter deres mails til at undersøge korrespondance i forbindelse med sager, var det ikke en farbar vej.
Så bad jeg hende spørge deres interne IT om ikke de kunne lave et filter, der kunne sortere mails ud i en ”tjek lige dem her” folder. Det skulle nok ret let kunne laves på Exchange serveren gætter jeg (er ikke ekspert)
Det fik hun aldrig svar på. Det endte med at jeg brugte to timer på at kode en makro, samt lave en beskrivelse af hvordan de afvikler den. De afvikler den nu i deres afdeling, hvor 3 lægesekretærer benytter den. De resterende lægesekretærer i regionen er fortsat overbebyrdede af dumme opgaver (inkl denne).
Måske skulle man i det offentlig lave en ”IT task force” hvor man ansætter folk til en løn, der matcher det private. Det skal så bruges til at gennemgå offentlige IT projekter inden, under og efter implementationen.
Alternativ ansætte nogen flere og lave projekter selv – og i samme ombæring sørger for at holde tingene simple.
At ansætte 15 skarpe hoveder til 70.000/mdr (1.050.000 kr) er bedre end at hyre 5 eksterne til 1800 kr/timen (1.440.000 mio/mdr).  De skulle hurtigt kunne finde noget at lave og tjene deres løn hjem.
De kan starte med at bruge 2 timer på at lave et filter på Exchange serveren og dermed spare 1600 lægesekretærer 1 times arbejde per mdr...
Det giver det en meget god time-værdi for ham/hende, der får lov at lave den.
ErikHg Ekspert
16. september 2020 - 19:21 #1
Jeg selv, og jeg tror også mange andre der læser dit indlæg opgiver når man er nået tre fire linjer ned......!
220661 Ekspert
16. september 2020 - 20:03 #2
Enig i #1
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
ATP har bygget it-system til udbetaling af feriepenge på tre måneder: "Mange har arbejdet nat og weekender for at nå det"
Interview: ATP-medarbejdere har måttet droppe sommerferien og arbejde om natten, men nu er løsningen til udbetaling af danskernes indefrosne feriemidler klar. "Lige nu har vi 300.000 i kø, og der er en ventetid på omkring to timer," siger ATP-underdirektør Jesper Juel-Helwig. Bliv klogere på, hvordan ATP har skabt den nye løsning på tre måneder.
Computerworld
Elon Musk præsenterede fremtidens Tesla-batteri - og straks styrtdykkede aktien
Tesla-stifteren Elon Musk præsenterede tirsdag selskabets visioner og strategier inden for fremtidens elbils-batteri. Men nyhederne - eller mangel på samme - fik investorerne til sende aktien ned med 5,6 procent.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Sådan forbedrer du brugeroplevelsen for dine slutbrugere og medarbejdere
Graden af tilfredsstillelse medarbejdere oplever med it, hvad enten det er på kontoret eller remote, har alt at gøre med de rette løsninger, services og processer, som du leverer for at gøre dem mere produktive. Ja, og ikke mindst gladere for det daglige arbejde du og dine it-medarbejdere gør. Vi kigger meget mere på, hvad det egentlig betyder i dette gratis whitepaper.