Avatar billede primse Novice
21. september 2020 - 14:01 Der er 3 kommentarer

Afstemning..

Hej,
Jeg har en afstemning jeg skal lave, og tænker der må være nogen der har haft samme problem før mig...

Dataene ligger i grove træk sådan her i kolonner:
Dato Bilagsnummer Posteringstekst Beløb
21.08.2020    4          test 1234        47,00
21.08.2020    4          test 1234        -47,00
21.08.2020    5        test 1234        -47,00
21.08.2020    6          test 1234        47,00
21.08.2020    6          test 1234        -47,00
21.08.2020    6          test 1234        47,00

Jeg skal have alle de linjer, hvor dato, beløb og bilagsnummer passer samme - uligner hinanden, til at forsvinde, sådan jeg kun har "resten" tilbage.
Da kontoen ikke stemmer, er det disse poster jeg manuelt skal kigge ind i.

Der 1,8 mil linjer, så derfor ville lidt automation være lækkert :-)
Er der nogen der kan hjælpe med en smart måde til at fikse det?

Mvh
Primse
Avatar billede thomas_bk Ekspert
21. september 2020 - 14:35 #1
Jeg vil foreslå at bruge Tæl.hviser formlen, hvis den hedder det på dansk.
Så kan du med de definerede kriterier tælle antallet af forekomster.
Lav en tæl.hviser med det positive beløb plus en med det negative beløb i samme celle.
Alle de optællinger som lander på 2 kan "slettes".

Alternativt for en formel med henholdsvis det positive beløb og negative beløb kan du sikkert finde den formel som konverter et beløb til heltal uden fortegn.
Avatar billede kim1a Ekspert
21. september 2020 - 14:49 #2
Første del af en løsning kunne måske være en pivot-tabel som er med bilagsnummer (og evt. tidsangivelse), så kan du nøjes med at se på der hvor det ikke giver 0.

Jeg havde i et job som bogholder adgang til en auto løsning hvor man angav to csv filer (bogføringen og f.eks. transaktioner fra bank), men jeg tror det var udviklet af revisionen og nok ikke lige noget man kan få fat i.
Avatar billede Mads32 Ekspert
21. september 2020 - 19:58 #3
Hej

Jeg har lavet et lille eksempel til inspiration.

Jeg har på arket beskrevet hvad jeg gør. Dette kan jo sammensættes i en makro.

Jeg hører gerne dine kommentarer, om du kan bruge eksemplet eller ej.

https://www.dropbox.com/s/38ng8lbz8uwq82x/Afstemning_mads32.xlsx?dl=0

Hvordan kan du have 1,8 mil linjer

m v h Mads32