Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 10:45 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Chromecast kan tilgås fra alle enheder på WiFi

Jeg har opsat forbindelse til mit TV via Chromecast. Dette skete fra min mobiltelefon. Nu kan jeg se at mine PC'er også automatisk har forbindelse til TV. Det uden at jeg har installeret noget på PC'er. Så mit spørgsmål er, vil alle enheder der logges på mit netværk automatisk få forbindelse til Chromecast? Det er ligesom konfigurationen ligger i min lokale "WiFi sky" Som om at forbindelse til Chromecast er tilgængelig for alle enheder på mit WiFi. Er den antagelse korrekt??
Jeg anvender cast-funktionen i Chrome Browser.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2020 - 10:58 #1
Ja. Alle enheder der har adgang til dit netværk, vil også kunne se din ChromeCast(s)
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 11:06 #2
Tak for hurtigt svar. Så er min antagelse og oplevelse verificeret 👍
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 11:31 #3
Tillægsspørgsmål:
Jeg har sat det om med Android mobil. Hvis man opsætter via iPhone/iPad vil det så virke på samme måde? Kan man "se" Chromecast på tværs af platforme?
Eller er det Android for sig, og iPhone for sig??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2020 - 12:06 #4
Ja, iPhones/iPad fungerer på samme måde. Det er ikke et spørgsmål om hvilken enhed/OS du har, men om det pågældende program/app har indbygget Cast mulighed.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2020 - 12:07 #5
...Tilføjelse - man kan vist ikke sætte en ChromeCast op fra en PC. Det kræver Google Home appen, der kun findes til Android og iOS
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 13:33 #6
Tak igen. Jeg kan godt se der er en anden opsætning til iPhone, så endnu et spørgsmål:
Kan man konfigurere den samme dongle til begge systemer, og bruge dongle i flæng PC/iPhone? Hvis ja, kan dongle bruges samtidig af de to systemer, altså afvikle to samtidige programmer?
Avatar billede thov Forsker
25. september 2020 - 13:47 #7
En EZcast dongle kan, iflg. manualen,  bruges med Android, Win10 og iOS.
Jeg har kun testet funktionen med Android og Windows, og der virker den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. september 2020 - 13:59 #8
Jeg er ikke sikker på hvad du mener? - afvikle to samtidige programmer? - en ChromeCast kan kun modtage en stream ad gangen, ligesom den kun kan sættes til en skærm ad gangen.

Hvis du mener du har flere CC på samme netværk, ja så er de jo fuldstændig uafhængige af hinanden, så to forskellige apps kan bruge hver sin cc på samme tid.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 14:27 #9
Ok, jeg er med. Min problematik gik på om Chromecast kan modtage flere stream på samme tid på samme skærm. Det har du fint svaret på, kun en stream ad gangen. Så nu er jeg afklaret, endnu engang tak for din tid og indsats✌️Også afklaret mht. CC konfig.
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. september 2020 - 17:41 #10
Min chromecast er sat op fra PC ingen problem med det.

Bemærk en moderne chrome browser har indbyget cast funktion - som på PC kan sættes til at caste skrivebordet - dvs viste alt der forgår på PC skærmen.
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. september 2020 - 17:50 #11
ad #7
Jeg har set på EZcast dongle, den er dog noget dyrere. Jeg har købt en til 289,00 Kr. Den er alt rigelig til mit behov.
Det med dual streaming var mere et teoretisk spørgsmål 👌
ad #10
Det er også min erfaring, streaming kører perfekt fra Chrome Browser 👍
Avatar billede Birger Praktikant
13. februar 2024 - 21:48 #12
Jeg har tidligere haft min Chromecast til at fungere på mit Samsung fjernsyn.
Jeg har nu ændret mit wifi således at det kommer fra en dongle der sidder i min PC via et USB stik. Og nu kan jeg ikke oprette forbindelse. Jeg kan se at Home appen har fat i det nye wifi.
Jeg synes jeg har prøvet alt, 0-stillet Chromecasten, geninstalleret appen slukket og tændt fjernsyn og router mm.
Avatar billede Erik K Ekspert
14. februar 2024 - 23:56 #13
Er du sikker på, at Chromecasten kan fange signalet?

Enheden du vil caste fra og Chromecast skal være på samme wifi for at det virker.
Det er ikke et spørgsmål om Homeappen.
Vil du caste fra f.eks. din telefon, så skal den være på samme wifi som Chromecast.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. februar 2024 - 04:12 #14
Vær opmærksom på om du har netværk med samme navn (2,4 Ghz og 5 Ghz).
Avatar billede Birger Praktikant
15. februar 2024 - 12:01 #15
Hej
Tak for hurtigt svar.
Da jeg skulle uddybe mit problem fandt jeg ud af at jeg skulle konfigurere forbindelsen.
Jeg havde nok forventet at at det var noget af det første jeg blev konfronteret med.
Det er nu gjort og min Chromecast er oppe at køre igen.
Tak for hjælpen og tålmodigheden