Avatar billede ErikHg Ekspert
28. september 2020 - 13:27 Der er 2 kommentarer

PC monitor/TV

Hej. Jeg har et Sony TV KDL 40EX653.
Der er fire HDMI indgange. Jeg har en YouSee boks koblet til den ene indgang, ogto Panasonic DMR-BCT84 HDD/BD optagere samt har jeg lige arvet en Panasonic DMR-BCT74 HDD/BD optager. Problemet er at der "kun" er fire HDMI indgange, for min stationære PC er også tilkoblet tv´et via et HDMI-kabel og så manger der pludselig en HDMI indgang mere.
Jeg har derfor lige anskaffet en omskifter-boks der samler HDMI-signalet fra hhv. Panasonic maskinen og fra tv´et. Denne omskifter omskifterboks er forsynet med en knap der gør at man manuelt kan skifte signet. Der er sker bare det, at når jeg har koblet signalet fra Panasonic maskinen til så bliver billedet smallere på pc´ens monitor. Der er dog kun tale om cirka to centimeter i hver side. Det er ikke billedet der bliver "klippet" af, men det bliver komprimeret en smule i bredden. Er der noget der kan gøres for at rette det, vil jeg meget gerne høre fra nogen her på eksperten. På forhånd tak.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede milter Ekspert
28. september 2020 - 17:41 #1
Drejer det sig om spillefilm? Jeg garanterer ikke, men det kan have noget med begrebet "anamorphic widescreen" at gøre:

https://en.wikipedia.org/wiki/Anamorphic_widescreen

Dit TV har formentlig en "aspect ratio" på 16:9, (1920x1080 hører hertil). Hvis det drejer sig om digitaliseringer af ældre widescreen-film, så er de formentligt ikke optaget i 16:9-formatet, og derfor skal de på én eller anden måde klemmes sammen, så de passer til skærmen på et moderne TV.

Løsningen ligger som regel i én eller anden indstilling på afspiller eller TV eller en kombination af de to, så den bedste måde, jeg kan foreslå, er den englænderne kalder "trial and error"  :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
28. september 2020 - 18:44 #2
Det er bare det at Panasonic maskinen er tændt. Jeg afspiller ikke noget, og om den står med HDD´en aktiv eller BD-DVD er aktiv har ingen betydning.
Som sådan gør det ikke så meget, da jeg jo ikke kan se på både tv´et og pc-monitoren samtidig..