Avatar billede RasmusSA Praktikant
28. september 2020 - 23:05 Der er 12 kommentarer

Problemer med Google Mesh og router/internetforbindelse fra Hiper

Hej eksperter!

Jeg har store problemer med at få oprette google mesh. Jeg følger alle instrukserne, og jeg kan i appen også se, at alt skulle fungere lige efter bogen. Jeg har derudover oprettet bridgemode på den eksisterende router. Problemet er dog, at når google mesh wifi er oprettet, kan jeg forbinde til det via f.eks. telefon, men der er ingen internetforbindelse.

Jeg har ringet til google, og fået bekræftet at google mesh er sat rigtigt op, og ser ud til at fungere. De forskellige Hiper teknikkere ved ikke hvad de skal gøre, for at få selve forbindelsen fra routeren til google mesh.

Kan i hjælpe?

Mvh. Rasmus
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2020 - 08:36 #1
Er du sikker på, at det er den rigtige forbindelse du logger dig ind på (Mesh WiFI, eller Routerens)?
Husk at Google Mesh opretter sit eget netværk (typisk Googlenet), og det er dette du skal bruge, og ikke Routerens.
Avatar billede RasmusSA Praktikant
29. september 2020 - 11:54 #2
Yes, det er jeg. Har oprettet det nye wifi med nyt navn og ny adgangskode. Så jeg er helt sikker på det er det rigtige netværk.
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2020 - 12:40 #3
#2 - Hvad er det du har oprettet? Du skal være helt sikker på, at du bruger det korrekte Net, som er defineret af din MESH styreenhed.
Din Router har ingen funktion i WiFi systemet, overhovedet, når MESH er aktivt, andet end at MESH styreenheden bruger internet opkoblingen.

Så jeg har en fornemmelse af, at det er der problemet er.
Hvorfor har du sat Routeren i Bridge mode?
Avatar billede RasmusSA Praktikant
29. september 2020 - 12:56 #4
Igennem Google´s app med Mesh systemet, har jeg oprettet det nye wifi.
Har fået fortalt, at routeren skal i bridge mode, så den ikke sender wifi ud, men kun bruges som opkoblingen med ethernet kabel fra router til mesh systemet.

Jeg kan også se på google´s app, at det er det korrekte net jeg bruger. Her kan jeg se, hvor mange, og hvilke enheder der er tilkoblet mesh netværket :)
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2020 - 13:06 #5
#4 - Prøv at sætte din Router tilbage til normal tilstand. Og så genstart den!
Det har jo ingen betydning om den udsender WiFi da du jo kun kobler dig på MESH WiFi systemet.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
29. september 2020 - 13:40 #6
Nogle routere slår også DHCP server funktion fra hvis man skifter den til Bridge mode. Så måske dit netværk helt mangler en DHCP server (Den som uddelegere IP adresser til enheder på netværket).
Men måske Google Mesh også kan køre og være din DHCP server.
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2020 - 17:08 #7
#6 - Nej, MESH enhederne uddeler ikke IP adresser; det er Routeren.
Avatar billede RasmusSA Praktikant
29. september 2020 - 22:15 #8
Tusind tak for hjælpen!

Har prøvet at genstarte til fabriksindstillinger, og derefter lavet det igen, dog uden forandringer til problemet. Det eneste jeg kan komme i tanke om, der kan være galt, er at jeg sætter routeren i bridge mode...
Avatar billede ebea Ekspert
29. september 2020 - 22:47 #9
#8 - Det var underforstået i det med at sætte Routeren tilbage til normal tilstand, at du også ophævede bridge mode tilstanden. Slå den fra, og genstart Routeren!
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. september 2020 - 07:16 #10
#7 Google Home Wifi kan godt køre som DHCP, men ofte vil det jo være udbyderens modem/router som vil stå for dette. Siger den kan.
https://support.google.com/wifi/answer/6246630?hl=da

Hjemme hos mig selv har jeg selv min egen router til at håndtere DHCP og andet og derved sat min udbyders Modem i bridge mode. Og det gjorde at DHCP og Wifi blev slået fra i udbyderens Modem/router.

I og med at spørgsmålets forfatter skriver at hans Modem/router er sat i bridge mode har ham og jeg lidt samme setup. Og hvis han ikke har anden router til at uddele IP adresser er det jo klart enheder ikke kan komme på nettet.
Avatar billede ebea Ekspert
30. september 2020 - 11:14 #11
#10 - Jeg kan ikke rigtig forstå, hvis man investerer i et MESH netværk, at man har 2 Routere! Og at man så eksperimenterer med at sætte Router i Bridge mode.
Tanken med MESH, er jo at få fordelt sit (svage) WiFi signal fra sin oprindelige Router, og så rundt i huset. Og Routerens funktion bliver så blot, at agere internet adgang.

Omkring IP adresser, er det IP adresser som MESH opretter, i sit eget netværk, og ikke relaterer til de(n) IP adresse som uddeles fra Routeren, og som også er den du tilgår, når du vil redigere i Routeren, eller tilgå den udefra!
Avatar billede Sokita Praktikant
15. april 2021 - 09:43 #12
RasmusSA
Hvordan gik det med Nest wifi Mesh routeren og Hiper forbindelsen, fik du det til at lykkedes?
Jeg overvejer at købe en Nest og har Hiper fiber