29. september 2020 - 11:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Stopur til sekunder

Hej

Jeg har fundet det her stopur til Excel og det virker efter hensigten.

https://www.extendoffice.com/documents/excel/3684-excel-create-stopwatch.html

Men jeg kunne godt tænke mig at tælleren i celle C2 kun tæller sekunder sammen, så når den når til 00:59, så fortsætter den med at tælle sekunder 60, 61, 62, 63..... er det en mulighed med denne kode:

Public StopIt As Boolean
Public ResetIt As Boolean
Public LastTime
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim StartTime, FinishTime, TotalTime, PauseTime
StopIt = False
ResetIt = False
If Range("C2") = 0 Then
  StartTime = Timer
  PauseTime = 0
  LastTime = 0
Else
  StartTime = 0
  PauseTime = Timer
End If
StartIt:
  DoEvents
  If StopIt = True Then
    LastTime = TotalTime
    Exit Sub
  Else
    FinishTime = Timer
    TotalTime = FinishTime - StartTime + LastTime - PauseTime
    TTime = TotalTime * 100
    HM = TTime Mod 100
    TTime = TTime \ 100
    hh = TTime \ 3600
    TTime = TTime Mod 3600
    MM = TTime \ 60
    SS = TTime Mod 60
    Range("C2").Value = Format(hh, "00") & ":" & Format(MM, "00") & ":" & Format(SS, "00") & "." & Format(HM, "00")
    If ResetIt = True Then
      Range("C2") = Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & "." & Format(0, "00")
      LastTime = 0
      PauseTime = 0
      End
    End If
    GoTo StartIt
  End If
End Sub
Private Sub CommandButton2_MouseDown(ByVal Button As Integer, ByVal Shift As Integer, ByVal X As Single, ByVal Y As Single)
  StopIt = True
End Sub
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("C2").Value = Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & "." & Format(0, "00")
  LastTime = 0
  ResetIt = True
End Sub
Avatar billede ejvindh Ekspert
29. september 2020 - 13:41 #1
Nok ikke lige præcis med denne kode, men hvis du ændrer den, tænker jeg måske det er realistisk ;)

Jeg har ikke mulighed for selv at køre koden, så jeg kan ikke give dig den præcise opskrift. Men hvis du selv forstår kode lidt, så kan følgende måske hjælpe: Variablen "TotalTime" er så vidt jeg kan se en opsamling af, hvor mange sekunder, der er gået siden du satte timeren i gang. Hvis du vælger at udskrive den, i stedet for udsplitningen på hh, MM, SS, HM, så burde du få det ønskede.
Avatar billede store-morten Ekspert
29. september 2020 - 14:04 #2
Prøv denne hvor sek. skrives i C4:
Public StopIt As Boolean
Public ResetIt As Boolean
Public LastTime
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim StartTime, FinishTime, TotalTime, PauseTime
StopIt = False
ResetIt = False
If Range("C2") = 0 Then
  StartTime = Timer
  PauseTime = 0
  LastTime = 0
Else
  StartTime = 0
  PauseTime = Timer
End If
StartIt:
  DoEvents
  If StopIt = True Then
    LastTime = TotalTime
    Exit Sub
  Else
    FinishTime = Timer
    TotalTime = FinishTime - StartTime + LastTime - PauseTime
    TTime = TotalTime * 100
    HM = TTime Mod 100
    TTime = TTime \ 100
    hh = TTime \ 3600
    TTime = TTime Mod 3600
    MM = TTime \ 60
    SS = TTime Mod 60
    Range("C2").Value = Format(hh, "00") & ":" & Format(MM, "00") & ":" & Format(SS, "00") & "." & Format(HM, "00")
    Range("C4").Value = TTime & "." & Format(HM, "00")
    If ResetIt = True Then
      Range("C2") = Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & "." & Format(0, "00")
      LastTime = 0
      PauseTime = 0
      End
    End If
    GoTo StartIt
  End If
End Sub
Private Sub CommandButton2_MouseDown(ByVal Button As Integer, ByVal Shift As Integer, ByVal X As Single, ByVal Y As Single)
  StopIt = True
End Sub
Private Sub CommandButton3_Click()
  Range("C2").Value = Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & ":" & Format(0, "00") & "." & Format(0, "00")
  LastTime = 0
  Range("C4").Value = 0

  ResetIt = True
End Sub
29. september 2020 - 14:05 #3
#1

Jeg er ikke nogen haj til kodning, men ud fra det du skriver, vil det så være ved Range ("C2") jeg skal ændre noget, eller er det noget af det har jeg skal justere på?

TTime = TotalTime * 100
    HM = TTime Mod 100
    TTime = TTime \ 100
    hh = TTime \ 3600
    TTime = TTime Mod 3600
    MM = TTime \ 60
    SS = TTime Mod 60
29. september 2020 - 14:15 #4
#2

Det var lige det der skulle til :-)

Og så kunne jeg selv få luset de linier ud hvor der tælles og nulstilles i C2, så koden ser sådan her ud og kun tæller i C4

Tak for hjælpen :-)