Avatar billede lurup Ekspert
30. september 2020 - 18:40 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Formater usb nøgle

Jeg har nogle gange problemer med at formater en usb nøgle der har været brugt i en anden format til fx boot af andre styresystemer .
Findes der noget software som formater nøglen helt og lavet det som var det en ny man lige havde købt ?
Bruger win 10 og usb nøgler er på 2-8 gb
Avatar billede Bjørn Mester
30. september 2020 - 19:15 #1
Hej

Find usb-nøglen i stifinder - højre klik - vælg formater.

Jeg har aldrig været ude for at det ikke virkede på denne måde.

Mvh.
Bjørn
Avatar billede milter Ekspert
30. september 2020 - 19:40 #2
Du bliver nok nødt til at forklare lidt mere præcist, hvilke problemer du har haft. Her er lidt om emnet:

https://www.windowscentral.com/how-format-usb-flash-drive-windows-10
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2020 - 22:40 #3
Den helt grundlæggende - start "Diskpart" op med administratorrettigheder, og fyr følgende kommandoer af:

list disk (giver en oversigt over de disk-enheder der er sluttet til din PC. USB-drevet vil typisk være disk 1 eller 2 - læg mærke til dens nummer ud fra størrelsen)
select disk 1 (eller 2 - eller 3 - VIGTIGT at du vælger det rigtige nummer)
clean (alt slettes nu fra disken - jeg håber du valgte det rigtige nummer ;-)
convert gpt (Konverterer filtabellen til GPT/UEFI så den er "fremtidssikker". Skal den være bagudkompatibel hedder det "convert mbr").
create partition primary (Danner en partition)
format fs=fat32 quick override (formatterer med fat32)
assign (tildeler drevbogstav)
exit (Lukker diskpart ned)

Ovenstående er en ret robust måde at få slettet gammel snavs og dannet en ny formatteret partition. Virker det ikke, er der typisk noget fejl i logikken i selve USB-stickens firmware - så skal du ikke stole på den... - ud med den.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2020 - 22:41 #4
...Af ovenstående skulle [b]list disk[/] også være med fed... - beklager, den smuttede.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2020 - 22:42 #5
Altså... list disk - det er ikke hver dag jeg bruger "fed" her...
Avatar billede klaudi Ekspert
01. oktober 2020 - 08:37 #6
Måske dette du'r?

HP USB Disk Storage Format Tool 2.2.3
Old school utility from HP to format USB flash drives. Compatible with Windows XP and Vista.
https://www.techspot.com/downloads/6582-hp-usb-disk-storage-format-tool.html
Avatar billede lurup Ekspert
01. oktober 2020 - 12:06 #7
Tak for hjælpen

TAK
Avatar billede milter Ekspert
01. oktober 2020 - 17:13 #8
Velbekom :-)