Avatar billede Uvanga Ekspert
30. september 2020 - 20:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Konfig Chromecast med Android og iPad samtidig

Jeg fik god hjælp her på Eksperten til konfiguration og brug af Chromecast på diverse PC'er. Kører rigtig fint.
Nu vil jeg så prøve at opsætte en iPad version OS 14.01 på en Chromecast der allerede er konfigureret til min PC. Men det vil ikke lykkes. Jeg har downloaded konfiguration til iPad.
Skal jeg købe en ekstra dongle kun til ipad? Eller kan man anvende den allerede konfigurerede dongle både til PC & iPad??
Som det er nu er der ikke "hul igennem" fra iPad til TV, og jeg har prøvet på to uafhængige WiFi net. PC virker fint på de to WiFI anlæg, så Chromecasten er Ok.
Jeg har søgt på nettet, men kan ikke finde noget der beskriver dette, så jeg håber der er nogen her i forummet der kan hjælpe.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. september 2020 - 21:20 #1
Så vidt jeg husker, så skal man ikke køre konfigurationen på ipad, når den i forvejen er konfigureret via en pc.
Jeg har lige kigget på vores ipad og kan ikke se at der er nogen google home app på den.
Nu er det begrænset, hvad vi streamer fra den, men når børnebørnene er her, bliver der jævnligt streamet netflix, youtube og nogle spil til chromecast uden problemer.
Det eneste krav er selvfølgelig, at de skal være på samme wifi.
Det løser ikke dit problem, men fortæller måske lidt om, at der ikke er nogen særlige krav, når først chromecast er konfigureret på et netværk.
Vi tager den også med i sommerhuset og streamer til en anden chromecast der uden problemer og uden nogen form for ekstra opsætning.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. september 2020 - 22:32 #2
Du skal ikke konfigurere CC igen, hvis den er konfigureret en gang. Den konfigureres ikke op mod en enhed (som din PC), men op mod dit netværk. Punktum - så virker den  på alle enheder, der er koblet på nettet.

Mon ikke snarere den app du forsøger at caste fra, ikke understøtter ChromeCast? - eller at du ikke helt ved hvordan du aktiverer "cast"?

Du skal, når du er i afspilningsvinduet i den pågældende app, lede efter Cast ikonet, typisk oppe i højre hjørne. Det ser sådan ud: https://www.avxperten.dk/assets/blog/uploads/chromecast%20ikon.PNG

Tryk på det - så skulle du gerne kunne vælge mellem dine CC.

I enkelte programmer skal du ind i settings og vælge "afspilningsenhed" (typisk ChromeCast Audio). Vises ikonet ikke, er du typisk ikke på det samme netværk, eller der er installeret en firewall/antivirus/VPN app, der forhindrer appen i at se lokalnetværket.
Avatar billede Uvanga Ekspert
30. september 2020 - 23:17 #3
ad #2
På iPad mangler cast ikon. Når jeg sammenligner film på PC (Her er ikon Ok) med den samme fil på iPad er cast ikon ikke tilstede. Så det må være problemet. Jeg ser på det imorgen, og vender tilbage.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
01. oktober 2020 - 07:23 #4
Skal det forståes sådan at du ønsker at spejle skærmen fra din ipad over på dit TV via Chromecast?
Avatar billede klaudi Ekspert
01. oktober 2020 - 08:33 #5
Det er vel ikke fordi pc kører på 2,4 ghz wifi og ipad på 5ghz, eller omvendt!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 09:53 #6
Frekvensen af netværket har ingen betydning - det er jo samme netværk, også selv om de skulle tilgås via to forskellige SSID´s.

Men "Når jeg sammenligner film på PC (Her er ikon Ok) med den samme fil på iPad er cast ikon ikke tilstede." -> Du skal ikke sammenligne fil eller film. Du skal finde din foretrukne app på iPad´en til at afspille videoer, og finde ud af om den app er kompatibel med ChromeCast.

Om ikke andet er VLC-player.
Avatar billede klaudi Ekspert
01. oktober 2020 - 10:05 #7
Chromecast 1 virker vist kun på 2,4 ghz, Chromecast 2 på begge frekvenser!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 11:14 #8
ah - det er selvfølgelig rigtigt... - jeg har aldrig haft med første generation at gøre, så det vidste jeg ikke...

Ydermere har jeg læst, at generation 2 KAN have problemer med kanalbredden på 5GHz båndet - den har det bedst med 20MHz, og kan fejle hvis den er sat til 40MHz.

Det er en indstilling i WiFi routeren/AP.
Avatar billede Uvanga Ekspert
01. oktober 2020 - 13:57 #9
#2 gav indspark til rette fremgangsmåde, nu kører det 😁 Så lige et sidste spørgsmål, skal man installere en app for hver tjeneste, F.eks en for DR, en for YouTube osv. Jeg er tilbøjelig til at tro ja, men hører gerne hvad der er korrekt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. oktober 2020 - 14:06 #10
Ja. DR TV (og DR Radio) understøtter begge ChromeCast. Det samme gør YouTube,, Netflix, Disney +, Viaplay, samt de fleste andre almindelige apps, der kan afspille medieindhold.

Og ja, du skal installere disse apps, for at kunne tilgå deres medieindhold, og sende det til CC.

...Bemærk i øvrigt, at i det øjeblik du har "castet" indholdet, bruges din iPad ikke længere... - den vil nu blot være en fjernbetjening til CC, men kan fjernes helt fra netværket, uden at det går ud over den igangsatte stream.