Avatar billede Boe Seniormester
01. oktober 2020 - 10:08 Der er 2 kommentarer

2 sæt Stablede diagrammer ved siden af hinanden

Hej eksperter,

Er der nogen der kan knække denne for mig? Jeg har to sæt data, jeg vil vise i stablede diagrammer i Excell. Det er de samme 4 grupper jeg vil vise, den ene stablede søjle skal vise det ene år, den anden stablede søjle (med de samme grupper) skal vise det næste år.

Jeg kan sagtens lave to stablede søjler hver for sig.
Jeg kan også lave søjler ved siden af hinanden på forskellige datasæt:
Men når jeg vil have to stablede ved siden af hinanden går det galt, jeg får samlet det hele i den samme stabel" - så det ser ud somom jeg har 8 gruppe på samme tidspunkt..

Hvad er det gode trick her?

venlig hilsen Britta
Avatar billede Daffodil Professor
02. oktober 2020 - 08:05 #1
Hvorledes er dit datasæt præsenteret i dit ark? Jeg har prøvet med et datasæt hvor kolonne A har overskrifter i celle A2-A5, kolonne B har overskrift 2020 og data i B2-B5, kolonne C har overskrift 2021 og data i C2-C5. Ved at oprette et stablet diagram og derefter højreklikke i diagrammet og vælge "Vælg datakilde" og trykke på "skift række/kolonne" får jeg stablet 4 datasæt ovenpå hinanden side by side.
Avatar billede Boe Seniormester
02. oktober 2020 - 15:50 #2
Jeg har haft det i kolonner - har lige prøvet at vende det om, men det lykkes mig ikke.

Konkret har jeg 4 grupper af data - der skal være hver deres andel af en stablet søjle. dvs. A, B, C, D. Jeg har data for hver uge i løbet af året. Fx. a uge 1 = 20, b uge 1 = 25, c uge 1 = 30 og D uge 1 35.

Jeg har to datasæt et for 2017 og et for 2018. Jeg vil gerne præsentere det i samme diagram. Dvs. ABCD pr. uge i stablet søjle for 2017 og ved siden af stablede søjler pr. uge for gruppe ABCD.

Hver gang jeg prøver for jeg bare alle 8 grupper i samme søjle... i stedet for 2 søjler

JEg har ændret fra grunddata i kolonner til rækker - det giver mig intet.
Jeg har prøvet at ændre det ene data sæt til at blive vist på 2. aksen - intet
JEg har pørvet at ændre diagramtype for det ene datasæt, til kurver - så kan jeg skille dem ad, dvs. få det ene år i stablet søjle og så det andet år i 4 kurver, men så snart jeg prøver at lægger tilbage til søjler bliver det søjler med 8 gruppe i stedtet for 2 søjler af 4.

DET DRILLER 😂👀🤞

på forhånd tak for gode forslag og ideer der kan prøves.