Avatar billede jthyge Mester
02. oktober 2020 - 15:02 Der er 7 kommentarer

Pinge netværkskort, uden tilsluttet kabel.

Hej,

Jeg skal bruge mit netværkskort i forbindelse med noget simulering med NetToPLCsim.

Jeg kan ikke pinge/bruge mit netværkskort når der ikke er tilsluttet en enhed/kabel. Jeg tænker det er inaktivt eller i dvale når der ikke er tilsluttet noget til kortet, Intel(R) Ethernet Connection (7) I219_LM.

Jeg har forsøgt ved at slå diverse strømbesvarende funktioner fra på kortet, dog uden held.

Findes der en måde at holde kortet aktivt uden at tilslutte en enhed?
Avatar billede Peter Guru
02. oktober 2020 - 15:41 #1
Du kan pinge 127.0.0.1. Det er netkortes loopback adresse og hvis den svarer så virker kortet og TCP/IP stacken.
Avatar billede jthyge Mester
02. oktober 2020 - 16:45 #2
Jeg kan godt pinge 127.0.0.1, men ikke netværkskortets IPv4 adresse.
Den kan jeg kun pinge når der er en aktiv enhed tilsluttet til netværkskortet.

Jeg kan ikke bruge 127.0.0.1 til at lave min NetToPLCsim forbindelse.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. oktober 2020 - 16:58 #3
Det er ikke inaktivt eller i dvale - det har bare ikke nogen IP-adresse, når der ikke er noget link på porten.

Jeg antager du har givet den en statisk adresse? - har du prøvet at angive 127.0.0.1 som gateway? - jeg ved ikke om det vil virke, men det er et forsøg værd.

Hvad er "NetToPLCsim"? - er det ikke noget der kunne levere et "soft" netkort?
Avatar billede jthyge Mester
02. oktober 2020 - 17:09 #4
NetToPLCsim er et program det gør det muligt simulere TCP/IP kommunikation imellem en SIEMENS PLC Simulator, og andre øvrige programmer.

Ja, kortet har en statisk IP. Jeg vil prøve med 127.0.0.1 som gateway, når IP forsvinder igen. Lige nu virker det, da jeg lige har haft en enhed tilkoblet. Den er dog taget fra igen, og det virker stadig. Så det må være noget timeout på IP adressen.
02. oktober 2020 - 17:44 #5
127.0.0.1 tester kun din IP stack, den kommer ikke ud i netkortet (Hard Ware'n).

Hvis du vil teste HW, skal du mindst have en loopback jumper, eller en switch i den anden ende af kablet
Avatar billede jthyge Mester
02. oktober 2020 - 19:46 #6
Så er slet ingen måde at "aktivere" sit netkort, ude at koble noget fysisk på det?

Når kortet har været aktivt, kan jeg sagtens pinge og bruge det, indtil computeren genstartes. Også selv om jeg fjerner kablet igen.
03. oktober 2020 - 12:05 #7
Der er vejledning her:
https://www.pingzic.net/how-to-enable-loopback-adapter-in-windows-10/

Til hvordan du laver en SW loopback adapter.
Men efter min bedste overbevisning, er det ren SW, som ikke bruger dit netkort.

Hvis det er godt nok til dit behov, er det jo fint.

Her er lidt om hvordan du laver en fysisk loop back adapter:
https://www.juniper.net/documentation/en_US/junos/topics/topic-map/ethernet-fast-and-gigabit-loopback-testing.html