Avatar billede SRM Praktikant
05. oktober 2020 - 19:15 Der er 2 kommentarer

Privat mail på arbejdscomputer?

Hej alle,

Vil min arbejdsgiver kunne læse med hvis jeg åbner min private mail (Gmail) og skriver en e-mail på min arbejdscomputer? De kan formentlig se at jeg har åbnet en fane med Gmail, men kan de læse med? Det er ikke et spørgsmål om arbejdsgiver må overvåge, mere om de kan?

På forhånd tak.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2020 - 19:52 #1
Er du nervøs for det - så lad dog være. Teknisk set kan det lade sig gøre. Men det er ikke sansynligt det sker. Min erfaring fra en større it afdeling er der logges en hel del men kun kigges meget sporadisk i loggerne - med mindre der er en grund til grave... i det tilfælde kan der skrues op for logningen og også installeres ekstra logning.
Avatar billede kurtba Ekspert
05. oktober 2020 - 21:08 #2
Udgangspunktet er helt klart, at det kan de ikke. Når du tilgår gmail direkte fra en browser, så vil det eneste man kan se i en evt. log være, at du har været på gmail, ikke hvad du har lavet derinde. Der arbejder du jo direkte på gmail serveren, og den efterlader ikke noget på harddisken eller netværket.
Der skal meget avanceret software til, før man evt. vil kunne se hvad du skriver derinde, og medmindre du har givet tilladelse til det, kan firmaet kun gøre det, hvis de mistænker dig for noget kriminelt og derfor har fået en dommerkendelse, hvilket så også vil være lig med, at der er startet en sag op på dig hos politiet, idet det kun er dem, som vil kunne få en sådan kendelse.
Så læs du roligt dine mails i gmail, så længe du gør det direkte via  en browser og ikke via et mailprogram, som efterlader spor på harddisken/netværket.