Avatar billede Muprhy Mester
21. oktober 2020 - 20:35 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Sql database i Visual Studio

Hejsa!

Nu prøver jeg lige her, for jeg kan simpelthen ikke finde fejlen, som jeg har forsøgt at finde i to dage nu! :/

Jeg skal forbinde min database fra sql til Visual Studio. Den virkede første gang jeg afprøvede mit program, hvor jeg fik tabellerne frem når jeg søgte på min kunde, også gad den ikke at virke igen og gav fejl.

Mit program, som jeg håber er læseligt.

string strconn =
@"Data Source = (LocalDB)\MSSQLLocalDB; AttachDbFilename =                          'C:\USERS\*****\SOURCE\REPOS\SQLTEST\SQLTEST\APP\DATABASE1.MDF'; Integrated Security = True";

                                                    (Stjerne er erstattet med mit navn her inde)

SqlConnection conn = new SqlConnection(strconn);
            conn.Open();

  Console.WriteLine("Write name: ");
            string name = Console.ReadLine();
            string sSQL = "INSERT INTO kunde VALUES (6, '" +
                name +
                "', 'her');";
            SqlCommand command = new SqlCommand(sSQL, conn);
  ****    command.ExecuteNonQuery(); *******          (Jeg for fejl her)

Som fejl står der:
System.Data.SqlClient.SqlException: 'Violation of PRIMARY KEY constraint 'PK__Kunde__3214EC07451C95AF'. Cannot insert duplicate key in object 'dbo.Kunde'. The duplicate key value is (6).
The statement has been terminated.'
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. oktober 2020 - 20:39 #1
Det må være fordi du forsøger at indsætte yderligere en række med id=6. Det kan man ikke i en primærnøgle. Prøv med 7.
Avatar billede Muprhy Mester
21. oktober 2020 - 20:44 #2
var det "bare" det :)

Nu virker det! tak for hjælpen. Fortsat god aften :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. oktober 2020 - 03:11 #3
Og ved lejlighed skal du have kigget på parameters.