Avatar billede Mulline Novice
23. oktober 2020 - 11:36 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Skal Windows være på C-drevet???

Hej.
Jeg vil høre om windows skal være på c-drevet? Jeg spiller Train simulator fra Steam og indholdet fylder over 200Gb. Mit c-drev er på 250gb og sammen med windows, som jo fylder meget, er der ikke plads. Jeg har geninstalleret Windows, som automatisk lægges på C-drevet. Jeg har et e-drev med ca 650gb. Kan windows installeres der?
Mvh Charlotte
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2020 - 11:45 #1
eller - du kan bytte om på de to diske. I Bios kan man rette startrækkefølgen.
Efter du har rettet rækkefølgen, så installér win fra en usb-pind (som du har lavet i forvejen https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 klik på 'download værktøjet nu'), og når den er på plads, så kan du flytte dine data fra den lille til den store disk, installere toget, og så er du kørende.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
23. oktober 2020 - 11:47 #2
Dit spørgsmål er ikke så logisk.
Windows vil typisk tildele drevbetegnelse C til den partition hvor det er installeret.

Når det er sagt, så kan du selv vælge hvilken partition/harddisk du installerer windows på. Passer det dig bedre på den anden disk, så kan du fint gøre det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. oktober 2020 - 12:09 #3
Windows skal altid installeres på C: drevet, for det tildeles automatisk når Windows installeres.

Men som andre er inde på, vælger du selv hvilken disk du vil installere Windows på - bytter du rundt, vil det blot være denne der kaldes c:

Og det kræver jo altså en komplet reinstallation af din PC... - så det er måske lidt drastisk...

Var det ikke smartere at afinstallere Train simulator - og installere den igen, på E: drevet... - så er det Train simulator du flytter, og ikke "windows" - og du undgår en reinstallation af systemet.
Avatar billede Slater Ekspert
23. oktober 2020 - 12:09 #4
Hvorfor i alverden ikke bare installere spillet på den store disk?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. oktober 2020 - 12:12 #5
I øvrigt, hvis dine 2 drev er partitioner på samme fysiske disk, så kan du bare slå dem sammen, så du har et c-drev på den samlede plads.
Avatar billede eurositi Ekspert
23. oktober 2020 - 12:46 #6
Du skal da bare vælge dit E-drev som standard installationsdrev inde i Steam og derefter installere spillet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
23. oktober 2020 - 14:32 #7
hvis der er en SSD bør windows installeres der - men som nævnt ovenfor - er det fysiske drev eller er det partioner på samme fysiske drev ?
Avatar billede nopsen Ekspert
23. oktober 2020 - 16:41 #8
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2020 - 10:50 #9
man kan installere Steamspil på en anden drev end systemdrevet, så at geninstallere computeren bare fordi et steamspil fylder for meget?
Flyt spillet til den stor disk, det kan f.eks. gøres ved installationen af trainsimulator, eller ved installation af Steam
Avatar billede Mulline Novice
26. oktober 2020 - 12:55 #10
Ok mange tak  for input. Jeg har installeret Steam på C-drevet, da det ikke kunne installeres på E-drevet. Jeg har så installeret Train simulator på E-drevet, men der er problemer med det, som jeg må finde ud af. Når jeg starter det op, så står der at appen kører og det gør den ikke. Jeg er ikke det store computergeni.Ved ikke om problemet er at Steam er på C-drevet og Train simulator på E-drevet.
Mvh Charlotte
Avatar billede Slater Ekspert
26. oktober 2020 - 12:58 #11
Mit Steam er på C-drevet men de fleste spil på det større D-drev. Det har absolut intet at sige.

Jeg ved ikke hvad præcis dit problem er, men der er ingen grund til at tro det vil hjælpe noget at flytte Windows.
Avatar billede Mulline Novice
26. oktober 2020 - 15:51 #12
Mit problem er at når jeg forsøger at clear cache i Train simulator, så kommer der en boks op fra Steam, hvor der står at opdateringen af TS ikke kan lade sig gøre, da appen kører og det gør den ikke.