Avatar billede Novice-1 Seniormester
28. oktober 2020 - 14:20 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Fujitsu Tablet er fyldt op (256 GB) af programmer foto, dokumenter skal jeg ud at købe ny

hej

eller er der en genvej -bor i et yderområde og foreløbig  koblet op trådløst via simkort

og  pc kan kun være borte fra strøm i 10 min
og aner ikke  om der er plads til ekstra ram ---kun at jeg ikke selv kan skifte

modellen er er fujitsu lifebook  intel I5 7200 CPU og 2.50 og 2..70 GHz
og 8 GB ram og  er 64 bit version
og navnet starter med M531
og der var fra start installeret win 10 pro

Selv hvis!!! der kan installeres ekstra ram  er det vel lige før at det det knap kan betale sig?? hvis der også skal skiftes batteri???
-----ja hvor længe skal jeg regne med computerens restlevetid er??

Hvis!!!  -hvis jeg ender med at skulle købe en ny  -og man ikke skal bruge den til spil
så kan jeg vel nøjes med en eller  to usb stik, hvis man  køber en USB-3 splitter oveni

Er der andre ting i synes jeg skal være opmærksom på hvis jeg skal ud og investere i en ny

på forhånd tak for hjælpen!!!
Avatar billede madklub Guru
28. oktober 2020 - 14:40 #1
Køb en ekstern harddisk:
https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/harddisk-ssd-og-netvarksharddisk-nas/48732/wd-my-passport-barbar-harddisk-1-tb-sort

Det behøver ikke lige være denne her, der er mange at vælge mellem.
Avatar billede kurt54 Ekspert
28. oktober 2020 - 14:50 #2
Prøv i stifinder højreklik på C-drevet - ryd op - og ryd op system filer.

Og se hvad der fylder - her er TREESIZE FREE en god mulighed.

Er der stadig en partion til gendannelse - overvej at ofre gen og gendanne med ny installation i stedet - og hus backup.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
31. oktober 2020 - 19:03 #3
#1 ok men så kommer omkostninger ved udskiftning oveni -så fummelfingret jeg er
+ nyt batteri  --så vil lige tænke over det

--eller er den du linker til en ekstern disk  -havde nu foretrukket / drømt om en intern
Avatar billede Novice-1 Seniormester
31. oktober 2020 - 20:03 #4
#2 Kurt 54
sådan fungerede det ikke lige for mig ,  men under egenskaber for disk  fik jeg lavet diskoprydning, som ikke ser ud til at have givet noget
derudover er der mulighed for at komprimerer  -som jeg ikke lige turde bruge

Og TREESIZE FREE fra --https://www.jam-software.com/treesize-- var  på alle andre sprog end dansk så det turde jeg ikke forsøge mig med

og med hensyn til  partion når jeg søgte på pc ser det ud som det er en der er overført fra gammel pc for nogle år siden --sammen med hele indholdet af denne

er der nogen af jer der  ved/ kan forklare ulemper og fordele ved at  tiløjen en ekstern kontra intern harddisk hvis man eksempelvis flyttede foto og dokumenter over på denne
og jeg samtidig ønskede at kunne tilgå (og gemme) med lynets fart/ uden at skulle vente i evigheder?
Avatar billede kurt54 Ekspert
03. november 2020 - 00:12 #5
Ja - jeg manglede lige egenskaber - fik du også klikket på ryd op op i systemfiler  - og her set om om der var flueben i de aktuelle poster -windows opdatereng.

Lige dansk er der ikke som sprog - men svensk engelsk tysk mm. jeg synes ikke du skal være så bange for et andet sprog - programmet viser - filnavne biblioteker og tal -det ændre sig ikke meget .

Eller kig på harddisken partioner - er det en overført disk kan der være partioner der ikke er tildelt drevbogstav eller er til noget gendannelse fra tidligere windows systemer. kan ses på diskhåndtering.

Du bør finde ud af hvor meget plads du har og hvad den er brugt til.
Avatar billede Novice-1 Seniormester
10. november 2020 - 11:53 #6
#kurt
systemfiler gav ca 6,5 GB  -og  så ud som slette alle  gendannelsespunkter  bortset fra seneste også gav 6,5 GB -men gjorde begge dele før genstart - så om begge gav det samme  -men måske sandsynligt, da den er startet med at være en Windows 7
---så nu har jeg pludselig  41 GB ledig plads mod før ca 27 GB

når jeg søger på partitioner får jeg en ældgammel mappe fra 2004, der er og er blevet overført  hver gang jeg har fået ny pc
men har ikke noget med det at gære du snakker  om -er blot et prtable icon i png format troede ellers...
ja jeg har vis mere ældgammel rod på coputeren end jeg var klar over
ja Treesize ((snakker nu dansk!)  siger 95% af det der fylder er over to år gammel
så det  halve af det må kunne overføres til en ekstern harddisk

---havde ellers tænkt på ekstern  eller ny intern harddisk  -uden have fået eksakt pris

det med gendannelse må vente til en anden gang
P.S microsoft office  findes i 10 sprogversioner, der hver fylder 302 MB
--gætter jeg rolig kan slette de otte uden det går ud over dansk og engelsk

tak for hjælpen!!
Avatar billede Novice-1 Seniormester
19. november 2020 - 13:47 #7
kørte lige ccleaner
opdagede alt det jeg havde fra mine gamle havarede pcer, der var klonet med over fyldte meget mere  end jeg havde forestillet mig
samt mindre USB penne overført til større til større og til  slut til nye pc

--og når jeg så kørte ccleaners DUBLIKATFINDER fandt jeg at de ældre/ ældste -der fyldte mest -størrelse og opløsning
-i syv eksemplarer -påstår programmet

har nu overført ti ny usb pen og har pludselig 165 GB ledig plads --mod ca 25 GB efter seneste windovsopdatering
til gengæld påstår dublikatfinder at de overførte foto -kun  foto og scan- det finder-
AT der findes tre versioner af hvert foto
er givetvis fordi jeg har kopieret  hovedmappen over på nye USB pen
--formoder jeg skulle have kopieret hvert billede/ indholdet af mapperne over i ny mappe-r for ikke at finde TRE dubletter med programmet -som jeg gør lige nu

og går ud fra som givet at når jeg gør det fylder billederne kun det halve eller  en 1/3

-------
fandt via søg mine partitioner ud for c  235 GB
disk 0 parttition 1  1 GB
disk 0 paratition 4  3 GB