Avatar billede karpot Praktikant
31. oktober 2020 - 18:38 Der er 7 kommentarer

windows 10 kan ikke se hardisk i file mannager

windows 10 kan ikke se harddisk .
kan godt se den i computer administartion . der siger den online
og mislykket !!
når jeg så går ind og prøver at gen aktiverer diske sker der intet !
den har heller ikke tildelt et drev bogstav , og det kan hjeg heller ikke komme til at gøre.
nogen der kan hjælpe?
Karsten
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. oktober 2020 - 19:18 #1
Prøv at studere dette:

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1025001

Måske det kan føre til en løsning.
Avatar billede karpot Praktikant
31. oktober 2020 - 20:21 #2
det er ikke en extern disk men en intern disk , desuden er der noget på den som gerne
skulle kunne reddes
Karsten
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. oktober 2020 - 21:06 #3
Kommer der nogen "klik-lyde" fra den (du skriver harddisk) og en sådan er mekanisk. Der sidder en lille arm der fører læse/skrivehovederne han over den roterende disk inden i.
Hvis denne arm bliver ved med at bevæge sig frem og tilbage hen over disken er der noget galt. Er der tale om en SSD, er der ingen lyd, i det denne type er helt uden bevægelige dele. Er der en lyd, så er disken defekt. Prøv for en sikkerheds skyld at kontrollere om sata-kablet sidder rigtigt på både bundkort og harddisk, og det samme gælder strømkablet.
Avatar billede poko1 Ekspert
31. oktober 2020 - 23:32 #4
Hvis du er inde i Diskhåndteringen så se efter om der ikke står RAW i stedet for NTFS eller FAT?
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. november 2020 - 10:51 #5
Her der der lidt, der forhåbentlig kan løse dit problem.

https://www.easeus.com/format-recovery/convert-raw-to-ntfs-without-formatting.html
01. november 2020 - 17:23 #6
Du kan starte med at teste om din disk er fysisk i stykker.

Det hurtigste er, at åbne en kommando prompt, og "køre" følgende kommando:
wmic diskdrive get status
Hvis den siger OK til alle diske, fejler din disk, sandsynligvis ikke noget.
Hvis den fejler, har du måske en defekt disk.
Du kan evt. downloade programmet speccy, det har dog lidt problemer med at udlæse SMART data fra nVME diske :(.

Hvis diske viser ok.
Kan du prøve at sætte den offline, og derefter online. Det kan løse dit problem, men det er ikke sikkert at den gør det.
du skal Åbne en kommando prompt.
Og bruge Diskpart, til at sætte den offline, og herefter on-line.
jeg laver lige en cut and paste til dig.
01. november 2020 - 17:34 #7
Microsoft DiskPart version 10.0.19041.1

Copyright (C) Microsoft Corporation.
On computer: XW6000

DISKPART> list disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
  Disk 2    Online          238 GB      0 B        *

DISKPART> select disk 2

Disk 2 is now the selected disk.

DISKPART> offline disk

DiskPart successfully offlined the selected disk.

DISKPART> list disk

  Disk ###  Status        Size    Free    Dyn  Gpt
  --------  -------------  -------  -------  ---  ---
  Disk 0    Online          476 GB      0 B
  Disk 1    Online          931 GB      0 B
* Disk 2    Offline        238 GB      0 B        *

DISKPART> online disk

DiskPart successfully onlined the selected disk.

DISKPART> Exit

I ovenstående har jeg først hentet en liste over mine diske.
Sat disk 2 off-line ( Det er en ok disk, og der er data på).
Her efter hat jeg lavet et liste der viser disk 2 som off-line (Hvis du kikker i disk administrator vil den som off-line).
herefter sætter jeg den on-line igen (den åbner faktisk stifinder og viser indhold af disken).

og til sidst lukker jeg diskpart med exit.
Og der skal bruges exit igen for at lukke Kommando prompt.

Det er ikke sikkert det løser dit problem, men du kan prøver, og du har ikke noget at tabe.
Lige nu er din data tabt.
Har du en mekanisk disk kan det reddes mod betaling.
Har du en ssd, er det tabt. Med mindre det kan reddes af recovery programmer, men så er din disk OK.