Avatar billede nu_igen Professor
06. november 2020 - 09:48 Der er 6 kommentarer

Resize foto på IPad - ikke crop

Jeg har rigtig mange billeder på min iPad air 2 med seneste styresystem 14.2
Jeg vil bruge mange af disse billeder på mine blogge og skal sende dem til min stationære Mac/win pc for at redigere dem med et ordentligt fotobehandlingsprogram (ACDSee). Men billederne fra Ipad er ukomprimerede og for store til at blive sendt/ modtaget. Desuden skal billederne alligevel ned i 800x600 px når jeg bruger dem i mine blogge.
Hvordan formindsker jeg (komprimerer jeg billederne) i min Ipad Photomappe?
Det er ofte en lang serie billeder fra en arbejdsbeskrivelse jeg vil sende videre og det ville være fint, hvis billederne var mindre, så flere kunne vælges og sendes til min Pc på een gang.

Måske kunne det gøres smartere med en Lightning forbindelse til pc’en. Kunne jeg overføre hele mit Photobibliotek til en ekstern harddisk? ( en ide der pludselig opstod🤯😌
Ingeborg
Avatar billede madklub Guru
06. november 2020 - 11:33 #1
Det optimale er at resize / nedskallere efter billedbehandlingen.
Jeg vil tro at man godt kan lave en back up af dine billeder til en ekstern harddisk.

Hvordan er billederne kommet ind på din iPad?
Er det en windows pc du har?
Avatar billede nu_igen Professor
06. november 2020 - 11:57 #2
Det er en Mac med windows partition. Billederne er taget med Ipads kamera. Det er jo  ved overførslen til min stationære mac/win 7 jeg gerne vil sende flere billeder ad gangen. Det kan jeg kun, når de ikke fylder f. Eks. 3 Mb stykket.
Ingeborg
Avatar billede eurositi Ekspert
06. november 2020 - 12:30 #3
Mon ikke en app som denne kan klare arbejdet?
https://apps.apple.com/us/app/image-size/id670766542

Jeg kan dog ikke læse mig til, at den understøtter massehandlinger, men det ville være mærkeligt, hvis den ikke gjorde.

Du kan i øvrigt overveje at konvertere billederne til det nyere WebP-format, som nu også understøttes på Apple-enheder (https://caniuse.com/?search=webp). Det vil give en markant lavere filstørrelse uden synligt kvalitetstab.
Avatar billede madklub Guru
06. november 2020 - 12:54 #4
Nu spørger jeg nok dumt. Men bliver billederne taget med en iPad ikke automatisk uploaded til iCloud ?
Avatar billede INK Ekspert
06. november 2020 - 13:35 #5
Det er et større emne:

Hvis man slår iCloud Foto til vil alle billeder automatisk blive uploaded til iCloud skyen. Hvis man har mange billeder vil man hurtigt opbruge det gratis lager (5GB inkl. sikkerhedskopier af enhederne). For 7 kr/mdr kan der tilkøbes 50 GB og for 25 kr/mdr 200 GB. Fra iCloud kan man downloade til PC/Mac og behandle i appen: "Billeder" (PC) eller "Fotos" (Mac). Vær opmærksom på, at iCloud er en synkronisering. Hvis du sletter et billede på en enhed, så slettes det i skyen og på alle Apple enheder.

En mere simpel metode er at overføre med kabel til PC/Mac. Med ladekablet koblet til din PC/Mac kan du importere billeder i en af de ovennævnte apps.

En tredje mulighed er at anvende Google Fotos, der med fotos i kvaliteten "høj kvalitet" er gratis. Du installerer appen "Google Fotos" på din iPad og giver tilladelse til at overføre dine billeder til "Google" skyen. Herfra kan de downloades til PC/Mac igennem en browser (Edge, Internet Explorer, Google Chrome eller Safari). Google Fotos gemmer alle fotos i skyen, og alle fotos kan ses på alle enheder logget på din konto. Hvis du fjerner et billede på en enhed, fjernes det ikke i skyen. Google Fotos er ideelt for deling af enkelte billeder eller albums med familie og venner.

Kom endelig tilbage, såfremt du har behov for flere detaljer.
Avatar billede nu_igen Professor
06. november 2020 - 15:10 #6
Hej Forsker.... mine billeder gør ikke, for jeg bruger ikke ICoud. .... overhovedet har jeg ikke noget liggende i skyen udover det Apple selv har startet op med. Jeg har omkring 300 Gb billeder, og fordi jeg bruger katalog og stikord, kan jeg lynhurtigt finde frem til et billede.

@ Ekspert
Jeg har ovenfor skrevet om  mit brug af ICoud, men dit forslag om at overføre via ladekablet vil være brugbar, såfremt jeg kan finde ud af det.  Tak for et fyldigt svar, selvom jeg ikke har løst opgaven .... endnu
Ingeborg