Avatar billede 1Dorte Guru
07. november 2020 - 11:45 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Køb af videokamera

Jeg har en lille drøm om at få et videokamera. Jeg vil gerne optage, når mine børn kører på maskiner, filme min familie i landskaber og på ferier. Filmen hverdagsbegivenheder, fx når en gave åbnes med begejstring. Det er altså ”hjemmevideoer” til eget brug. En del videoer vil jeg efterfølgende klippe sammen.
I dag har jeg et Canon EOS600D, hvor der er indbygget en videofunktion. Det har jeg nydt til små optagelser. Jeg er bare blevet træt af, at det er svært at stille skarpt, hvis man flytter kameraet, eller hovedmotivet ændrer afstand til kameraet, eller jeg vil zoome under optagelse. Vil jeg slippe for / reducerer væsentligt, hvis jeg har et decideret videokamera. Har det noget med Sensoren at gøre? De har mange navne, og nogle gange er der 1 sensor og andre gange 2 sensor.
Min hånd er ikke så rolig, så kameraets billedestabilisator er vigtig for mig. Er det nok, at der står, at billedestabilisatoren er optisk?
Har jeg forstået det korrekt mht. følgende:
Maksimum blænde – jeg vil gerne have et lavt tal for at kunne få mest muligt lys i kameraet, og jeg vil vel også gerne have en god spredning. Er 1,8-4,0 godt nok?
Hvad er det nu lige brændvidde er? Et lavt tal giver en lille dybde skarphed/sløret baggrund? Jeg vil oftest gerne have, at hele video-fladen er skarp, både det tæt på og langt væk, så bør jeg gå efter, at det kan have en stor brændvidde? Jeg har set på videokamera med brændvidde på 1,9-57 og 2,06-103.
Jeg vil gerne have noget optisk zoom, mens digitalt zoom blot er med til at gøre billedekvaliteten dårligere. 30x er godt nok. Gad vide hvad ”avanceret zoom” er?
Vil jeg fortryde, at mikrofon-tilslutning ikke er muligt?
Er en opløsning på 1080p ikke godt nok? Jeg laver jo blot ”hjemmevideoer”. Betyder 1080p egentlig 1920x1080? Er 2160p og 4K det samme?
Jeg håber egentlig, at jeg maksimalt skal betale 3.000 kr.
Er der fordele i, at jeg vælger et Canon videokamera, når jeg nu har Canon kamera?
Mange spørgsmål, jeg håber at nogen kan byde ind på nogle af dem. På forhånd tak.
Jeg overvejer:
1.999 kr:
https://www.elgiganten.dk/product/foto-video/videokamera/HCW580BLK/panasonic-hc-w580-twin-videokamera-sort

1.539 kr.:
https://www.proshop.dk/Videokamera/Canon-LEGRIA-HF-R806-Black/2580782?utm_source=adservice&utm_medium=cpc&utm_campaign=remarketing&coid=1343890249
Avatar billede kurt54 Ekspert
07. november 2020 - 15:17 #1
1080p = 1920x1080

2160p og 4K = 3840x2160

Hverken TV2 eller DR sender i bedre kvalitet end 1080p
Avatar billede kurtba Ekspert
07. november 2020 - 22:58 #2
Jeg er ikke videoekspert, men jeg har optaget familie og ferievideoer i mange år, og har p.t. et camera i samme størrelse, som du kigger på, men det har dog nogle år på bagen, så kan ikke direkte sammenlignes.
Jeg mener, at optagelse i 1080p er nok, da det giver meget fine billeder.
Hvis man skal redigere i sine film (hvilket man bør gøre) så skal man også være opmærksom på, at hvis man optager i 4k, så kræver det meget mere af den computer, som man redigerer på. Det kan virkelig trække tænder ud.
Hvis du søger på kameraerne på youtube, kan du se, at begge kameraer er testet flere gange, så der kan du nok få en ide om, at det kan opfylde dit behov.
Mange af det tekniske betegnelser mener jeg ikke, at man bør bekymre sig om, når det er til hobby brug, da de fleste fint kan opfylde vores behov.
Noget som kan være vigtigt, er lux tallet - altså muligheden for at optage, selv om der ikke er meget lys. Så vidt jeg kan se, kan begge kameraer stort set optage i mørke begge to.
Både Panasonic og Canon laver rigtig gode kameraer, og det vil ikke give dig nogen fordel at vælge Canon, fordi du nu har et Canon foto kamera.
Jeg har også et Canon Fotocamera, som kan lave videooptagelser, men vil hellere bruge mit Panasonic videokamera, da betjeningen er meget lettere. Netop de problemer med skarphed osv. er meget lettere at styre med et videokamera i forhold til et fotokamera. Generelt er det autofokus og så bruger man kun knappen til at zoome ud og ind.
Ulempen ved så lille et kamera er, at der ikke skal meget til før der opstår rystelser. Jeg er ikke klar over, om de nyeste kameraer er bedre til at modvirke rystelser end de ældre var.  Mit har også antiryst, men der opstår meget hurtigt rystelser alligevel.
Derfor vil jeg helt klart anbefale, at du køber er trefodsstativ og bruger det, hvor du har mulighed for det, og meget gerne også en etfodsstativ. Jeg har næsten altid monteret mit etfodsstativ på kameraet, da det er meget hurtigt lige at folde ud, og det giver bare så meget bedre billeder. Ikke mindst når man zoomer ind, vil jeg sige, at det er et must at have stativ eller andet fast underlag til kameraet, da der ellers  uvilkårligt vil opstå rystelser. Når man kommer over 10x zoom, så skal der intet til, at der er rystelser.
Hvad skal du så vælge. Umiddelbart hælder jeg til det fra Panasonic, da det umiddelbart har en del flere funktioner. Bl.a. har det  hdr funktion hvis man optager alm foto med kameraet, hvilket man jo godt kan have brug for en gang i mellem, når man lige har det i hånden alligevel. Oo op til 10 megapixel, hvilket burde give rimeligt gode billeder. Der er der en del (bl.a. mit), som kan tage foto, men ikke i en særlig god opløsning.
Dernæst er der flere tilslutningsmuligheder med Panasonic kameraet, herunder også wifi. Endelig kan jeg se, at Panasonic kameraet har haft en væsentlig højere udsalgspris tidligere, således at det  nok er noget restparti, som sælges til ca. halv pris. Har fundet gamle annoncer, hvor det står til ca. 4000 kr.
Canon kameraet har vist "kun" en reduktion på 500 kr nu.
Pris og kvalitet hænger mange gange sammen.
Grunden til at jeg i sin tid endte med et Panasonic var, at jeg læste utroligt meget om forskellige kameraer og ved diverse test nåede jeg frem til, at Panasonic ofte blev fremhævet som et kamera, hvor man fik mest for pengene i forhold til kvaliteten.
Personligt kan jeg til redigering anbefales adobe premiere elements, som for nylig er kommet i version 2021. Det er en neddroslet version af deres pro version, men det er meget nemt at arbejde med og kan virkelig utroligt mange ting.
På youtube kan man finde utallige tutorials om, hvordan man redigerer med programmet, samt hvad det kan.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
07. november 2020 - 23:52 #3
Det vigtigste i at lave en god hjemmevideo er ikke så meget kameraet men måden man filmer på. Fx. bør man generelt undgå at zoome og panorere. Dvs. en stor zoom er ret ligegyldigt. Zoom bør kun gøres lejlighedsvist og med omtanke. Man må aldrig både zoome og panorere og heller ikke panorere i flere retninger fx. frem og tilbage i samme klip. Undgå også at gå med kameraet medmindre det har en super stabilisering eller du har en gimbal. Klip bør generelt ikke være for lange 10-15. sek. er passende, medmindre der er tale om lange samtaler. Skift imellem nærbilleder og oversigtsbilleder.

Lyden på mange hjemmevideoer har intet med billedet at gøre. Sørg for at lyden passer til billedet. En typisk fejl er at man zoomer ind på nogle personer, men lydsiden er nogle andre, der taler bag kameraet. Gå hellere tæt på den der taler. En meget almindelig fejl er at optage talerne til en fest fra sin egen faste plads og så zoome ind fra den anden ende af bordet, det giver en ubrugelig lyd .

Det er ikke så svært man kan bare se hvordan de gør det på tv.  Alligevel er de fleste hjemmevideoer ikke til at holde ud at se på. Alt for lange sekvenser, håndholdt rystende zoom, kamera der drejer op og ned, lyd af stemmer i baggrunden fra personer udenfor billedet.

Da man alligevel sjældent får taget sig sammen til at redigere videoerne kan det betale sig at filme på en måde så optagelsen kan ses direkte uden redigering. Dvs. hvis du er på ferie. Start fx. med et billede af hotellet udefra så man ved hvor det foregår. Ligesom i tv, Badehotellet starter også med et billede af badehotellet.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. november 2020 - 00:42 #4
Jeg har lige set nogle af testene af Panasonic kameraet, og jeg synes, at det giver rigtig gode billeder.
Det ser også ud til, at det har en rigtig god antirystelse indbygget, idet der flere steder ses test af zoom, hvor jeg har indtryk af, at kameraet er håndholdt, og selv ved meget kraftig zoom, ses der ikke meget rystelse i billedet. Er faktisk imponeret over det, så spekulerer nu på, om det er på tide, at jeg selv overvejer en opgradering af mit kamera:-)
På de værste rystede optagelser jeg har lavet, har jeg indtil nu brugt en stabiliseringsfunktion i adobe premiere elements, og den hjælper også en del, men det ser umiddelbart noget bedre ud med de optagelser, som dette kamera har lavet uden at være korrigeret, hvilket jeg går ud fra, at det ikke er blevet.
Avatar billede 1Dorte Guru
08. november 2020 - 12:51 #5
Mange tak for jeres kommentarer, de er læst med stor interesse. Jeg har nu bestilt Panasonic.

Mvh. Dorte