Avatar billede Chefska Novice
12. november 2020 - 00:55 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Beregne overtid på arbejdsark i antal

Hej Eksperter

Jeg sidder og fumler med et arbejdsark for mig selv om mine arbejdstider og har et lille problem..

I celle D har møde tider
I celle E har jeg slut tider
I celle F beregner den så antallet af arbejdstimer på den enkle dag.

Så ville jeg gerne have den til at, beregne hvor mange af mine arbejdstimer der ligger efter kl. 17:00 i celle K

Jeg kan ikke få den celle til at virke.. i celle K
Indtil videre har jeg kun 2 forskellige vagter og 1 som ikke går over 17 og den lange som gør på 10,25 timer og så har jeg lavet en =HVIS(F10=10,25;"1";""), for så kommer den med svaret 1 på den lange vagt... som er 1 time over kl. 17:00

Men disse 1 taller i celle K kan så ikke lægges sammen i bunden =SUM(k5:k35)?? er det fordi værdien fra =hvis formlen ikke er en ægte tal værdi der kan lægges sammen??

Det bedste og nemmeste, ville være at celle K, bare kunne tælle/beregne antallet af timer der ligger over/efter kl. 17:00 fra celle E, for så kunne jeg sagtens lægge den sammen i bunden med =SUM(K5:K35)..

Da jeg snart for andre og flere vagter, med forskellige længere.. ville det være mere optimalt med en beregne formel, fremfor en =hvis formel.

En Novice, der har brug for hjælp
Avatar billede claes57 Ekspert
12. november 2020 - 07:37 #1
der skal ikke anførselstegn omkring 1 (dvs ikke "1")
du har sat det ind som tekst ("1") og ikke som tal (1)
Avatar billede ebea Ekspert
12. november 2020 - 07:53 #2
Som claes57 skriver, er dit 1 tal kun tekst.
En anden mulighed er jo, at du blot kan beregne dine reelle timer, ved at fratrække start tid fra slut tid, hvorved du får et reelt antal arbejdstimer. Og derfra, har du så mulighed for at optælle de overtimer du har, som antal timer, og ikke blot et antal numre.
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
12. november 2020 - 16:14 #3
https://www.dropbox.com/s/fzv9wv3b4doovh4/timerefter17.xlsm?dl=0
noget i denne retning er kun lavet som test
Avatar billede 8718 Juniormester
14. november 2020 - 19:33 #4
Forlen: =@ColTime(N1;O1;D3;E3)

Er det nødvendigt at sætte @ foran formlen. Det ser ud til, at resultatet bliver det samme.

Og i øvrigt tusinde tak for at introducere - en for mig - ny fantastisk formel, som kan minimere meterlange formler.
Avatar billede Chefska Novice
15. november 2020 - 21:07 #5
Mange tak for hjælpen og det var en god løsning @bjarnehansen

lige i øjet

Nicolai
Avatar billede bjarnehansen Seniormester
25. november 2020 - 18:26 #6
velbekomme....
Avatar billede Chefska Novice
26. november 2020 - 22:05 #7
Hej igen...

@bjarnehansen nu driller den igen...
Din fremragende formel virker ikke længere. Nu fejler den? Hvad fanden har jeg nu gjort galt??

https://www.dropbox.com/s/6eohd9fhr6h3q5k/Test.xlsx?dl=0

Nu når jeg er i gang, med at få hjælp ville jeg stiller yderligere spørgsmål..
Gul = planlagt/forventet arbejdstid
Grøn = den faktisk arbejdstid
og så beregner den, den faktiske arbejdstid pr. dag i timer

Rød skulle så være din formel, der tæller timer efter 17:00 =@ColTime(N1;O1;D3;E3), som nu driller.

Kunne man yderligere få den til at tælle/beregne forskellen mellem den gule/tid og grønne/tid, så..
Grå = blev hvis summen var mindre (grøn/tid er mindre end gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mindre (timer der afspadseres)

Blå = hvis summen er større (grøn/tid er større end gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere (overarbejdstimer og antallet x med 1,5) Så 3 timer overarbejde bliver til 4,5 timer

Lille = hvis summen er større (grøn/tid er større end gul/tid) - Beregner antallet af timer, der bliver arbejdet mere (overarbejdstimer og antallet x med 2) Så 3 timer overarbejde bliver til 6 timer