Avatar billede Casper Andersen Juniormester
12. november 2020 - 14:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Samme formel fra forskellige ark

Hej
Jeg har et regnark med hver måned i hvert ark, nu ønsker jeg at samle alt data. Her bruger jeg sum.hvis formel for at hente det over. På mit total ark har hver måned sin egen kolone.
Eks. fra Jan =sum.hvis(Jan!A2:A10;A2;Jan!B2:B10)
Normalt vil jeg ændre Jan til Feb manuelt, men findes der en formel så dette bliver ændret automatisk. Navn i kolone på sumark og faner er ens eks Jan, Feb, Mar...

Mvh
Casper
Avatar billede jens48 Ekspert
12. november 2020 - 15:49 #1
Hvis du har månedsnavnet stående i C2 kan det gøres med

=SUM.HVIS(INDIREKTE(C2&"!A2:A10");A2;INDIREKTE(C2&"!B2:B10"))
Avatar billede kim1a Ekspert
12. november 2020 - 15:54 #2
Formlen indirekte kan hjælpe dig, så du blot skal skrive Jan i en celle og så ændre cellen til Feb og så forstår din sumhvis formel det.

Så hvis Jan står i A1 vil dette give det samme som din formel:
=sum.hvis(indirekte"'"&A1&"'!A2:A10";A2;indirekte("'"&A1"'!B2:B10"))
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
13. november 2020 - 11:01 #3
Mange tak for svarene, det virker.
Avatar billede kim1a Ekspert
13. november 2020 - 15:55 #4
Hvornår er det ok at mangle ' ved arknavn, og hvornår er det noget skidt?
Avatar billede jens48 Ekspert
13. november 2020 - 16:46 #5
Hej kim1a,

Nedenstående, som jeg fandt på https://stackoverflow.com/questions/41677779/when-does-excel-surround-sheet-names-with-single-quotes-in-workbook-xml-or-othe

er den medste forklaring jeg har set.
After some testing, I have found that Excel will quote the worksheet name if any of the following is true :

it contains any space
it contains any of these characters: ()'$,;-{} (and probably more, I did not test exhaustively)
it is a valid cell reference in A1 notation, e.g. B1048576 is quoted, B1048577 is not
it is a valid cell reference in R1C1 notation, e.g. RC, RC2, R5C, R-4C, RC-8, R, C
it is a valid natural number
Avatar billede kim1a Ekspert
13. november 2020 - 21:11 #6
Interessant, og tak for at give den semi-dovne her et svar :-)