Avatar billede koburg Mester
15. november 2020 - 19:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Skærm til fotoredigering

Min nuværende skærm er ikke så god til fotoredigering og kalibreringen fra Adobe er ikke for god.

Findes der en 27" skærm til fotoredigering som kan kalibreres og samtidig ikke er for dyr?
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2020 - 21:17 #1
Jeg vil starte med at stille et spørgsmål. Hvad skal dine billeder bruges til, dvs. er det kun til eget brug, skal de vises på en hjemmeside, skal de printes, eller skal du dele dem med andre i et professionelt miljø?

For ca. 15 år siden brugte jeg en pokkers masse tid på det samme emne plus lige så meget tid på kalibrering af min printer. Jeg fik brugt en frygtelig massse papir men arbejder i dag udelukkende med en sRGB farveprofil og kalibrerer skærmen af og til med det indbyggede program i mit billedredigeringsprogram, Corel PaintShop Pro 2018. Prøv at læse linket herunder:

https://www.howtogeek.com/363061/do-i-need-to-calibrate-my-monitor-for-photography/
Avatar billede koburg Mester
16. november 2020 - 11:22 #2
milter, du har en virkelig god pointe her. Jeg var i 30 år grafiker med speciale i billedredigering, så det er nok baggrunden der titter frem.

I dag arbejder jeg med noget andet og fotograferer på hobbyplan, får printet nogen af billederne og hængt op på mit kontor.

Så ja, det ville være "overkill" med en dyr monitor der kan kalibreres.
Jeg tror bare at det skal være en monitor som er tæt på 100% i rgb spectrum?
Avatar billede milter Ekspert
16. november 2020 - 17:49 #3
Jeg har aldrig arbejdet professionelt med billeder, men ja, en god monitor er vigtig. I 2006 betalte jeg omkring 4500 kroner for en Eizo S1910, og så vidt jeg kan se, kan man i dag købe en skærm til den halve pris, som er bedre :-

Da jeg for mange år siden opbyggede arbejdspladsen omkring computeren, var lysforholdene omkring skærmen det, som fik størst opmærksomhed. Jeg havde fundet ud af, at opfattelsen af farver på en skærm afhænger af mange faktorer, så jeg brugte en masse tid på at følge eksperternes råd om det emne.