Avatar billede Slettet bruger
17. november 2020 - 20:45 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Skift til Windows 10 og Office 2019 giver problemer

Efter at have skiftet (fra Windows 7) til Windows 10 og (fra Office 2003) til Office 2019, tager det meget ofte lang tid at åbne en browser (gør ingen forskel hvilken jeg forsøger med), Word og Outlook.

Det kan tage op til et helt minut. Måske mere. Især er den gal efter standby. Men er også på andre tidspunkter, lige pludselig.

Selv når jeg højreklikker skal den ofte tænke over det i flere sekunder!

Det sker også ofte noget fryser ("Svarer ikke"). Det sker med alle tre (browsere, Word, Outlook).

Jeg føler mig fuldstændig hensat til "gamle dage"...

Min computer er 11 år gammel. Kan den måske mangle kræfter nok til at trække det nye software?
Avatar billede milter Ekspert
17. november 2020 - 21:11 #1
Den mest sandsynlige årsag er, at din computer er for gammel, og at den, trods opdateringer, ikke kan arbejde ordentligt sammen med programmer som f.eks. browser og Office 2019.

Det lykkedes mig at holde liv i min XP-maskine indtil for ca. 3 år siden med mange krumspring. Jeg kender lidt til, hvordan man bedst gør det, men på det tidspunkt havde jeg gennem et par år haft problemer af samme slags som dig. Jeg havde også samtidig ansvaret for et par computere, som var blevet opdateret fra Windows 7 til 10, og de havde begge det samme problem.

Så jeg er ked af det, men du slipper ikke for at måtte udskifte din 11 år gamle computer.
Avatar billede KHN Guru
17. november 2020 - 21:37 #2
Hvilke system informationer har din pc? - Harddisk type - RAM - CPU+kerner - Sidefil (Virtuel hukommelse) - Grafikkort type.
Har du mange baggrundsprogrammer kørende?
Avatar billede Peter Guru
17. november 2020 - 21:59 #3
Du trænger til en ny Pc - ingen tvivl om det. Jeg bruger samme software som du gør, men så må jeg også indrømme at Pc'en er en ny desktop en af slagsen. Imponerende af du har kunnet holde en Pc kørende i så mange år. Der hvor jeg arbejdede anses en Pc som er tre år gammel for forældet og skrottes.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2020 - 08:33 #4
hvis du ikke har din pc stående tændt uden brug, så kan den bruge 'din tid' på også at hente opdateringer, drivere og apps. Du skal have mere motor-kraft, hukommelse, og gerne en hurtig disk.
Den korte løsning er, at du gør det til en vane lige at tjekke for opdateringer når du har tid til at sidde og nørde, så din pc er opdateret når du skal bruge den selv.
Avatar billede Peter Guru
18. november 2020 - 08:54 #5
Det er også en god ide at besøge Intels hjemmeside hvor de har et program som scanner Pc’en og opdaterer de Intel drivere der er på Pc’en. Hvis de ellers har noget til en 11 år gammel Pc.
Avatar billede wjens Guru
18. november 2020 - 14:47 #6
Prøv den indbyggede windows app: Task Manager, den viser måske hvilken ressource det kniber med. Så vil det være nemmere at forslå en løsning.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2020 - 17:44 #7
#1,#3,#4: Ok. Har forstået jeg har brug for en ny computer. Det er taget til efterretning (er også andre ting der gør jeg ikke længere er tilfreds med den).

-----

#5 Forsøgte dette. Den installerede, kørte programmet og meddelte mig installation var sket succesfuld. Så et eller andet må være ændret.

Bilder mig ind Outlook og Word åbner hurtigere. Skal dog bruge mere tid på af finde ud af om det holder. Er måske indbildning. Eller tilfældigt, det svinger jo.

Kunne efterfølgende se dette: https://i.postimg.cc/prrwx2rm/result.png

#2+#6: Kunne jeg ikke finde.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2020 - 17:48 #8
Korrektion. #2 Tror det er det man kan se i linket (eller noget af det).
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. november 2020 - 18:05 #9
Task manager = jobliste

Kan nås ved alt-ctrl-delete  samtidigt og vælg jobliste.
eller skriv jobliste i feltet ved  forstørrelsesglasset ved windows symbolet helt nede til venstre.

Jeg har en ældre Medion E6226 fra 2011 med en lidt bedre CPU - også med 4G ram - hvor HD er skiftet til SSD - og ny installeret windows - den har ikke problemer med opgaver som du nævner. SSD er blevet billige :

https://www.proshop.dk/SSD/Kingston-SSDNow-A400-SSD-240GB/2591191

Men en ny PC er da dejligt.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2020 - 18:12 #10
Tror ikke jeg kan finde ud af at skifte hardware. Ved aboslut intet om den slags.

Begynder man på det, har man sikkert også inden man får set sig om betalt en halv ny computer.
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2020 - 18:29 #11
#7 Var en fiks ide. Hat ikke ændret noget.

Må købe en ny computer.
Pokkers til tidspunkt. Står også og mangler en ny telefon. :( Men sådan er det jo.
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2020 - 20:19 #12
Hvad bruger du din telefon til? Behøver den have internetadgang 24/7/365? Kan du nøjes med en telefon, som du kun bruger til telefonsamtaler, SMS og som vækkeur?

Jeg har gennem de sidste ca. 8 år kunnet nøjes med en Nokia 2720 Fold, som jeg betalte ca. 300 kroner for. Abonnementet koster mig hos Oister 19 kroner om måneden. Jeg har oplevet, at den ikke har dækning i visse, små områder af landet, men den kører også kun på 3G, og jeg har endu ikke oplevet, at den manglende dækning har givet mig hjerteanfald, mavesår, neuroser eller andre ubehagelige oplevelser :-)

Jeg har kigget lidt på nettet, og så vidt jeg kan se, kan du få 4G-telefoner i dag til nogenlunde samme pris, som jeg betalte for min 2720 Fold.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2020 - 02:46 #13
Jeg kan ikke undvære en smartphone. 99 % af alle apps er rigtig nok (for mig) ligegyldige. Men blandt de sidste er nogle i dag bare svære at undvære.

Men tænker da jævnligt på at købe en simpel mobil som supplement. Har man den med ud i stedet for smartphonen, vil man automatisk være mere til stede...
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2020 - 19:35 #15
#14.
For nogle mennesker vil den computer måske være ok, men jeg vil i langt de fleste tilfælde ikke anbefale en computer som den.

For det første ser den ikke ud til at have et styresystem inkluderet i prisen, for det andet vil jeg ikke anbefale en SSD på kun 256GB som det eneste lagringsmedie. Jeg ville anbefale minimum 512GB.

Jeg spiller heller ikke, og jeg har en 256 GB SSD som indeholder styresystem og alle programmer. Alt andet (dvs. billeder, videoer og alle andre dokumenter/filer) ligger på to ekstra HDD'er af den gamle type med plads til 2TB og 750GB.

Hvis du gerne vil have råd til at købe en ny stationær PC, så fortæl os, hvad du regner med at skulle bruge den til  Det er især vigtigt, at du fortæller os, om den skal bruges til opbevaring af eller redigering af billeder og/eller video.
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. november 2020 - 20:10 #16
Som jeg læser linket er der inkluderet en windows 10 pro.

Jeg er enig milter med hensyn til plads - en SSD skal have ledig plads for at performe ordentligt og ikke slides  for meget. En tradionel ekstra harddisk kunne være en mulighed.

#7 vise han kommer fra 160G harddisk -
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 00:30 #17
Ok.
Så bliver det godt nok en dyr omgang. Troede jeg kunne få en til max 5.000.

Jeg har ikke erfaring med andet end Dell. Så tør ikke købe andet.

Har også en OptiPlex nu. Så ville derfor have sådan en igen. Fordi den jeg har er meget støjsvag, hvilket er vigtigt. Ville selvfølgelig have spurgt om denne også er.

Så er der kunne denne i samme serie: https://www.dell.com/da-dk/work/shop/station%C3%A6re-pcer-og-arbejdsstationer/optiplex-3080-mt/spd/optiplex-3080-desktop/n012o3080mt

Det irritere mig bare der ikke er to diske i den. To partitioner er ikke det samme.

Men kan se det da kun cirka 500 kr. mere. Men ved ikke om den er god nok.
Det er noget træls noget at skulle købe når man ikke har en pind forstand på hardware.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 00:33 #18
I fald den er god nok: Er der ulemper ved en Windows pro frem for Home når det er til hjemmebrug? Eller får jeg bare det samme + noget ekstra?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 17:09 #19
Jeg ringer og snakker med dem. Og håber de er ørlige og ikke kun tænker på at sælge.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2020 - 17:31 #20
hvis du vil have et andet grafikkort til den (evt senere), så skal du også have ny strømforsyning.
260 W-strømforsyning er latterlig lille, og kan kun trække en minimums-konfiguration.
Den bliver hurtigt belastet, mens en strømforsyning på det dobbelte vil køre i 'tomgang' og derfor være langt mere stille. Når du vælger en anden strømforsyning, så tag en med 11cm blæser (større areal - mindre arbejde)
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 17:40 #21
Vil det sige, at med en anden strømforsyning, kan du godt sige god for computeren?
Eller skal jeg hellere starte forfra?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 17:55 #22
Ellers skal jeg jo købe en gaming pc - selv om jeg ikke spiller - for at få noget der er kraftigt nok.
https://www.dell.com/da-dk/shop/gaming-and-games/dell-g5-gaming-pc/spd/g-series-5000-desktop
Er det virkelig nødvendigt?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 17:56 #23
Glem ovenstående. Den larmer garanteret!
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2020 - 17:59 #24
hvis du kan få den med en på ca 500w og 11cm blæser, så er den ok til det meste (dog ikke spil udover kabale osv) og mere lydløs.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2020 - 18:23 #25
hvis du så køber et mundstykke til din støvsuger, og giver din pc en tur indvendigt på blæsere og køleflader et par gange årligt, så får du en pc, der ikke larmer mere, end da den var ny. Jeg tænker på en dims som https://vitu.dk/934-dust-daddy-stovsuger-mundstykke.html (den kan fås billigere i kina https://www.wish.com/search/st%C3%B8vsuger%20mundstykke/product/5dcc00862c001c0943f46172 )
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 18:40 #26
#24 Ok. Spiller ikke og kommer aldrig til det.

#25 Det gør jeg med den jeg har nu. Bliver automatisk gjort opmærksom på når den trænger. Blæseren går lige amok og der står en støvsky ud af den. Bære den så ud på terrassen og blæser den ren. Men igen, den jeg har nu er lavet til at være støjsvag. Det er det jeg gerne vil have igen. Så er man på den sikre side.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2020 - 18:44 #27
Den OptiPlex jeg har nu, er produceret til at være støjsvag og til at stå tændt hele tiden (hvilket den dog ikke er om natten)
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2020 - 19:19 #28
ok - jeg har ikke samme rengøringsmetode - renser kun, når støvet står højt.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2020 - 02:04 #29
Okay.
Fik vist blandet noget sammen i 24.

Tror jeg vil kigge mig lidt mere omkring. "Ok" lyder ikke som om du er begejstret.

Lukker denne her.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2020 - 02:04 #30
Nåh ja, har jeg jo allerede gjort.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2020 - 16:59 #31
Har virkelig kvajet mig. Og derfor også måtte ændre "Marker som løsning".

Bestilte i sidste uge en ny computer. Leveres tirsdag.
Nu har jeg så - alt for sent... - fundet ud af det hele skyldes kørende baggrundsprogrammer! Præcis som KHN er inde på i #2.

Siden jeg i forbindelse med en handling, hvor det var nødvendigt, har fået fjernet alle ikke nødvendige baggrundsprogrammer, er problemerne forsvundet. Outlook og Word åbner nu ret hurtigt og der er ikke længere noget der fryser ("Svarer ikke").

Så selv om computeren er 11 år gammel, er der faktisk ingen problemer. Den kan sagtens trække både både Windows 10 og Office 2019!

Havde jeg vidst det, havde jeg her og nu købt en ny mobil i stedet (det trænger jeg mere til). Jammer, jammer... :(

Jeg har dog alligevel, nu den ér bestilt, besluttet at tage imod den. Den jeg har er immervæk gammel. Og stadig holder den jo ikke evigt. Om jeg så lader den stå eller sætter den til med det samme, ved jeg ikke endnu.

Men hvilken bommert...!!