Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 14:42 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fixing (E:) stage 2: 100% (27648 of 27648); Total: 99%; ETA 0:00:00

Min stationære computer er begyndt at "fixe" mit E-drev, men når den når til 100% i det sidste "stage" så sker der ikke mere. Det tager 1-2 timer for den at nå til de 100% men så efter yderligere 2 timer er den stadig ikke kommet længere.

Nogen forslag til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2020 - 15:28 #1
Hvilket program gør det? - forhåbentlig et af Windows egne...

Jeg vil nok anbefale dig at starte Windows egen rutine op - så afbryd hvad det end er, højreklik på E: drevet, vælg Egenskaber, vælg Funktioner, og vælg "Undersøg" under "Fejlsøgning.
Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 15:33 #2
Min forklaring var måske lidt dårlig....

Da jeg tændte computeren skrev den noget i retning af udfører automatisk diagnostisering... og efterfølgende skrev den "fixing (E:) stage 1, senere kom den videre til stage 2, og så stage 3, hvor den nå bare er frozet... Jeg kan ikke komme ind på computeren.

Jeg tror ikke det er et program som gør det, tror det er windows.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2020 - 16:49 #3
:-) Det havde jeg også håbet på - men det kunne tænkes det var et "snadsk" program der var gået i gang... - men kører den under opstarten er den god nok.

Sidst du lukkede din PC, var det da normalt, eller blev den slukket brutalt?

Prøv at afbryde kørslen med følgende tastekombinationer:

Ctrl+C
Ctrl+B
Ctrl+Q
ALT+Q

Det er de gamle tasteturgenveje for at afbryde programmer - men det kan sagtens være du slet ikke får lov at afbryde, fordi rutinen er frosset helt. I så fald må du tage strømmen - holde strømknappen inde indtil den slukker, og så forsøge at tænde igen.
Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 17:00 #4
Jeg kan ikke arbryde kørslen med de 4 tastekombinationer.

Jeg genstartede min computer, og da den brugte utrolig lang tid på at genstarter valget jeg at slukke den, for at starte den igen, hvorefter den begyndte at "fixe" mit e-drev.

Kan det være at det er i gang med at bearbejde et eller andet og den derfor bare skal have tid (mange timer)?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2020 - 17:24 #5
Nej, ikke hvis den er 99% færdig (eller 100% hvis man ser på tallene).

Sædvanligvis får man mulighed for at afbryde kørslen 10 sekunder før den starter - men det fik du ikke?

Prøv at genstarte, og holde begge SHIFT taster nede, indtil den er i logon skærm. Det er også en gammel genvej - men til at springe alle automatiske kørsler over...
Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 17:30 #6
Jeg genstartede den for at se om det hjalp. Da jeg genstartede fik jeg muligheden for at afbryde kørslen 10 sek inden den gik i gang. Efterfølgende har min pc været slukket og nu får jeg ikke denne mulighed længere.

Jeg prøver at genstarte og holde shift inde
Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 17:35 #7
Den startede ikke kørslen, da jeg holde shiftknapperne inde. Men nu er der en blå skærm, hvor der står "Automatisk reperation" som overskrift  og nedenunder står der "Din pc er ikke startet korrekt. "
Jeg kan vælge "genstart" eller "avancerede indstillinger"

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2020 - 20:12 #8
Prøv i første omgang blot genstart - og brug så shift-tasterne igen.
Havner du samme sted, så prøv igen uden shift-tasterne.
Havner du i samme mølle, så må du prøve at se hvad du kan gøre under avanceret - som jeg husker det plejer der at være en mulighed for automatisk at reparere startvanskeligheder. Prøv den. Og vend ellers tilbage.
Avatar billede christian Juniormester
22. november 2020 - 20:18 #9
Jeg læste et sted på nettet at det kunne være at den ikke var frozen men bare meget lang tid om at loade, så jeg lader computeren stå natten over også vender jeg tilbage imorgen : )

Du skriver at der er en "automatisk reperation", jeg er ret sikker på at det allerede er den som min computer er i gang med.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. november 2020 - 20:54 #10
Det lyder lidt sært, hvis det vitterligt er E: drevet. Windows systemet ligger på C:

Men lad os se havd der sker.
Avatar billede milter Ekspert
22. november 2020 - 21:42 #11
Hvad er der på dit E-drev, og er det et separat, fysisk drev eller en partition? Hvis du normalt har et C-drev med Windows på og E er et ekstra, internt eller eksternt drev, så prøv at frakoble det før start.
Avatar billede christian Juniormester
23. november 2020 - 15:31 #12
Jeg lod den som sagt stå og loade da jeg gik i seng i går. I dag, da jeg kom ind til den var den slukket og da jeg tændte den kom der en besked om at mit E-drev var ikke fungerede og jeg burde fjerne det.

Men computeren virker fint igen og jeg kan åbne e-drevet og hente filerne derfra.

#10 og 11
Mit E-drev er en intern HHD disk. Udover E-drevet har jeg et C drev (hvorpå windows er) og et D-drev.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 17:38 #13
Så bør du nu først og fremmest kopierer filerne fra E: drevet til et andet drev.

Herefter ville jeg selv slette alle partitioner på disken og danne dem på ny, og slutteligt formattere den - hvis det er logiske fejl der er opstået, vil de nu være væk.

Og for at finde ud af det, skal du til slut køre disk-kontrollen (i gamle dage kaldt chkdsk) - højreklik på E: drevet i stifinderen, vælg "Egenskaber", vælg "Funktioner", og knappen "Undersøg" under fejlsøgning. Hvis den stadig laver fejl/brok, har du en fysisk defekt disk - så skal du ikke bruge den mere. Men kører den igennem formattering og følgende disk-kontrol uden fejl, bør den være sikker at bruge.
Avatar billede milter Ekspert
23. november 2020 - 18:54 #14
Jeg er enig med #13, dog med en enkelt kommentar. Hvis dit E-drev er af ældre dato (i mine øjne 5-6 år eller mere) så skrot det og køb en ny HDD/SSD. Hvis drevet udelukkende bruges til opbevaring af data, så behøver du efter min mening ikke en SSD, som vil være en del dyrere end en HDD med samme lagringskapacitet.