Avatar billede ErikHg Ekspert
23. november 2020 - 13:16 Der er 4 kommentarer

Overføre liste over blokerede mails fra PC til Mobil

Jeg har et problem. Jeg ved egentlig ikke hvilken kategori dette hører under så jeg har valgt "Andet hardware".
Jeg har en pc med Windows 10 og MS Office 2019. Jeg anvender Outlook og dette fungerer fint. Med jævne mellemrum tømmer jeg spammappen, og det er også ok.
Min udbyder er YouSee. Jeg har i Webmail blokeret en masse mailadresser (omkring 100 i alt) Disse dukker heller ikke op i indbakken i Outlook, så der der alt ok. Det samme kan desværre ikke siges om min Samsung Android A10 mobil, for der vælter det ind hver dag mail spammails. Det kan nemt blive til omkring 20-30 mails hver dag, altså foruden de mails jeg ikke har blokeret.
Nu er det jeg vil høre om der er mulighed for at overføre hele rækken af blokerede mails fra min pc til mobilen, således af jeg ikke behøver at skulle taste alle uønskede mailadresser ind på mobilen. Hvis ikke det er muligt så er det jo bare at blokere alle de uønskede mails.

På forhånd tak.
Mvh.
ErikHg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2020 - 09:48 #1
Hardware er det nok ikke :-) - mere noget mail-klient... - men nevermind.

Jeg kan næppe komme med løsninger, men kan måske guide lidt på vejen.

Du skal nok se på, hvordan dine enheder tilgår mailserveren hos Yousee - er det via SMTP (direkte, så den bruger YouSee serveren som arkiv), eller POP3, så den henter mails fra serveren.
Jeg kunne tænke mig at det viker ved SMTP, men ikke med POP3 - så hvis din telefon er konfigureret med POP3, er det her fejlen er.

Eller også er der simpelthen indbygget et spamfilter i Outlook også, som er dygtig til at fange spammails. I så fald kan du overvejen en anden mailklient på din telefon, som har indbygget spamfilter.

En sidste mulighed - og ja, jeg ved godt det er virkelig langt ude - var at kontakte YouSees support, og høre om de har et bud ;-) - de burde i hvert fald kende setuppet, og vide på hvilket niveau deres webmail filtrerer mails.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. november 2020 - 11:06 #2
Jeg har egentlig heller ikke hardwaren under mistanke.
På min pc er det POP3, og der fungerer det perfekt, for jeg kan se at der i mappen i Outlook "uønsket post" optræder en masse af de mails, der kommer i en lind strøm i indbakken på mobilen. Mailkontoen er sat op vha. YouSee´s automatiske mailopsætning.
Det med opsætningen på min mobil der er jeg ærlig talt noget på glatis, men jeg ved at det er POP3.
Det med at kontakte YouSee´s support det er som at tale til en dør. Det prøvede jeg dengang i efteråret 2018 da de hos YouSee lavede om deres mailsystem....der gik måneder før jeg fik skidtet til at virke. Det der dengang var problemet, var at det væltede ind med mails, tydeligvis decideret mail der kun var sendt med ét formål nemlig at komme ind i i computeren. Det tog dog noget af, og på mobilen kom der heller ikke så meget. De uønskede mails der kommer ind nu, er alle mulige "gode tilbud" om ting man kan købe. Dette gælder kun mobilen, for som sagt der havde alt affaldet i spammappen.

Mvh.
ErikHg
Avatar billede ecaspar Mester
24. november 2020 - 15:53 #3
Forskellen på POP3 og Imap er at pop henter mailen ned på din enhed.
Outlook kan så smide ting i spammappen da det foregår lokalt på din pc.
Din telefon er normalt sat op som imap - her ser mailklienten hvad der ligger i din mailboks, men henter det ikke
Hvis begge klienter kører IMap kan man fra begge enheder se alle mails.
Kører en af dem POP3 vil det opleves som om mails forsvinder på IMAP klienten
Spam filtreringen skal altså laves ude hos Yousee.
Hvis jeg eks. i min egen webmail markerer en afsender som uønsket vil det gælde på alle enheder der ser ned i min mailboks.
Fordi det er 2 forskellige måder at se sin mail på må svaret være - Nej det kan du ikke.
Den eneste løsning er hvis du kan logge ind til eks en webmail løsning hos Yousee og håndtere de uønskede mails der. (og da jeg ikke selv har Yousee ved jeg ikke om det overhovedet er en mulighed)
mvh. Erik  :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. november 2020 - 16:32 #4
Jeg takker for hjælpen.
Jeg tør bare ikke rigtigt at pille for meget ved mailprogrammerne, da jeg er blevet klog af skade; fordi der februar i år, forsvandt en masse mails i arkivet i Outlook. Så var det godt, at der er noget der hedder eksperten, for der var en hjælpsom sjæl her på forummet, der fik dem fundet frem igen.
Det kan godt være at jeg har titel af "ekspert" på dette forum, men det er ikke på grund af min viden om mailprogrammer, for det område er nærmest lukket land for mit vedkommende.