Avatar billede Gert Hansen Praktikant
23. november 2020 - 15:13 Der er 4 kommentarer

Bærbar hævet ved mousepad

Hej skal jeg være bange for computeren eksplodere?

Her til morgen opdager jeg at min bærbar er hævet til højre ved min mousepad, "stellet" omkring mousepadden følger med hævningen, så der ikke er sprækker eller huller.

Jeg har som de sidste mange år bare sat computeren på dvale, med strømstik i og lukket den.
Avatar billede INK Ekspert
23. november 2020 - 15:25 #1
Tyder på et indbygget batteri, der har udvidet sig. Er det en Mac?
Foreslår du får skiftet batteriet snarest. Udvidelsen bliver sikkert bare værre og kan på sigt ødelægge mekaniske dele ved udvidelse, ved et evt. læk kan hele PC/Mac ødelægges.

Havde selv samme problem med en MacBook Pro, der var 5 år gammel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. november 2020 - 15:40 #2
Enig med #1 - visse batterier hæver med alderen. Det er egentlig en defekt i batteriet, men da der typisk kun gives 6 måneders garanti på batterier, er det noget man som ofte lever med - selve kapaciteten på batteriet forringes kun lidt som følge af hævningen.
Men som Ink er inde på, kan det ødelægge selve PC´en - og der er også en teoretisk risiko for at der bliver presset hul på selve batteriet, der i så fald kan selvantænde. Det har man hørt om, men jeg har ikke selv set det, på trods af at have set 1000 vis af hævede batterier.

Du må først og fremmest undersøge om du har noget garanti der dækker (evt. en forsikring), og dernæst overveje om du har råd til (ikke) at få skiftet batteriet.
Avatar billede Gert Hansen Praktikant
23. november 2020 - 16:30 #3
Mange tak for svar. Det er en Lenovo gamer bærbar. Den er noget gammel. Så længe den ikke eksplodere eller laver anden skade bruger jeg den indtil den ikke kan mere og køber en ny ;)
Avatar billede Peter Guru
23. november 2020 - 20:16 #4
Lige præcis der sidder batteri nr. to på en T450. Jeg tør ikke udtale mig om andre modeller.