Avatar billede ltp Juniormester
25. november 2020 - 00:58 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Tæl dato i Excel

Hej
Jeg har en formel jeg ikke kan få til at virke
=TÆL.HVISER($H$3:$H$100;"<"&a1;$C$3:$C$100;$B3)

H3-H100 er datoer fx angivet som 01-10-2026 eller 17-09-2020

a1 er dato angivet som 01-01-2021.

b3 = København

C3-C100 = bynavne fx københavn

Nu vil jeg gerne tælle alle de celler som har en dato der er mindre ind a1 og indeholder B3.

Hvad gør jeg galt?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. november 2020 - 07:53 #1
Umiddelbart vil jeg ikke mene at du kan 'undersøge' på forskellige områder, i dit eksempel på H og C kolonnerne.
Jeg vil mene at du kun kan undersøge på samme felter, men så angive forskellige kriterier.
Hvis jeg husker rigtigt, så medgiver jeg at formlen tæl.hviser er misvisende i sin opbygning af paramtre og burde være struktureret mere ala sum.hviser
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. november 2020 - 07:55 #2
Glem ovenstående, det er mig som husker forkert. Jeg burde have googlet før jeg skrev.
Umiddelbart må der så være noget galt med formatterne på det du har lavet.

Måske du kan uploade en fil med eksemplet.
Avatar billede kim1a Ekspert
25. november 2020 - 08:20 #3
Jeg studser over du siger "indeholder" København. Den kigger på cellens værdi, så hvis du blot vil have den til at indeholde København skal du have dig en hjælpekolonne med Find funktionen måske.
Ellers er jeg enig i #2 det kunne lyde som noget dato formattering, prøv at uploade.
Avatar billede ebea Ekspert
25. november 2020 - 08:27 #4
Din formel er korrekt nok. Der må være noget i dine kolonner, som ikke opfylder kriteriet.
Avatar billede ltp Juniormester
26. november 2020 - 10:19 #5
Tak for jeres hjælp. Formlen var korrekt, men der var noget med håndteringen af cellerne.