Avatar billede Morten Professor
01. december 2020 - 16:28 Der er 3 kommentarer

Dedikeret IP Server webhosting

Hej Eksperter

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig godt for start til at oprette min egen webhosting server.

Jeg kan godt det med styresystemet/server systemet Bruger CentOS 7 hvor jeg vil bruge Cyberpanel til at være min hosting panel.
Det kan jeg godt finde ud af på en VPS men det er første gang jeg vil gøre det fra min computer som jeg har stående til det formål.

Har en god processer til det, ram og ssd harddisk så går ikke ned på hardware, til det jeg har brug for af muskler, der skal ikke så meget til, har en god forbindelse En fiber forbindelse på 500/500
Hvor jeg kommer til kors er opsætning af IP så man kan finde mine websider på den server jeg opretter.

Jeg har en "Fast" IP til er på min adresse, det jeg så kan læse mig frem til er at man skal Port Forwarding forbindelse til den ip der er oprettet på computeren når den bliver koblet på netværket, hvor dan får en IP. igennem DHCP
Jeg kan ikke bruge den IP udefra men den faste IP på min adresse som feks er: 00.00.00.00 men hvor min computer har fået tildelt 11.11.11.11

Det jeg så er i tvivl om er hvordan jeg får den Port Forwarding til min server
Og hvilken port den skal igennem, går ud fra jeg skal have port 80 til at fungere. min det er her jeg er i tvivl
Jeg er ikke lige den skarpeste til det, men vil jo gerne lære det, det har stort interesse, og bruger meget tid til at forberede og læse op på sikkerhed og vedligeholdelse.

Alt viden vil tages imod med kys hånd :-)

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede wise Seniormester
01. december 2020 - 17:53 #1
Hej Morten.

I et normalt setup vil du have en router / firewall med en fast extern ip, uddelt fra din isp.
På dit interne net har du andre adresser (private ip’er) fx 192.168.1.x (bruger .11 i resten)
Først sikre du at din webserver svarer og kan nås på maskines direkte ip. Fw er åben etc. Helt simpelt at du kan åbne http://192.168.1.11 fra en browser på dit net.

Næste skridt er at opsætte en port forward så alt trafik til port tcp/80 (normal www) på din router bliver sendt ind til 192.168.1.11. Og at port 80 er åben i firewall
Så bør det virke at åbne http://<extern ip> På en EXTERN MASKINE. fx telefon som ikke er på wifi

Til sidst skal du have lavet en dnsopsætning så www.mortensweb.dk peger på din externe ip.

Typiske fejlkilder.  Webserveren får info om hvad den skal svare på. Og ovenstående eksempel skal den stå til at svare på både intern ip, extern ip og mortensweb.dk

God fornøjelse.
Lasse
Avatar billede Morten Professor
01. december 2020 - 18:01 #2
Hej Lasse

Hvor er du god til at forklare :-)
Det vil jeg gå i krig med, håber det er ok jeg skriver når jeg er færdig, eller hvis jeg bliver i tvivl om noget igen.

Med venlig hilsen
Morten
Avatar billede Morten Professor
02. december 2020 - 21:25 #3
Hej Lasse

Så virker det :o)

1000 tak for hjælpen :o)

Med venlig hilsen
Morten