Avatar billede IbA Novice
03. december 2020 - 20:27 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hostname oprettelse

Jeg er kunde hos Stofa og har en fast IP her.
Jeg har endvidere en Synology NAS server, som ønskes tilknyttet og anvendt med mit domænenavn.
STOFA: Imidlertid viser en nslookup for mim IP, at IP-en hos Stofa har en fast tildelt Hostname (22E203243.rev.sefiber.dk), som efter udsagn fra Stofa teknikere ikke kan ændres eller fjernes.
GratisDNS: Jeg har selv opsat A-records hos GratisDNS for min IP til mit domænenavn, som efter anden kyndig IT-person er opsat korrekt.
Jeg oplever, at i praksis er der svingende resultater af tilgang til NAS server .

Er der forslag til opsætning, som kan fjerne den dobbelte "reverse DNS lookup",  som der reelt er fra IP til de 2 hostnavne.
Jeg ønsker selvfølgelig at bibeholde mit eget domæmenavn og kunne sætte SSL herpå.

Tak for forslag.
Avatar billede wise Seniormester
03. december 2020 - 21:45 #1
Hmm, tror lidt at du snubler over forskellige begreber.
A. Mange hostnavne kan fint pege på samme ip.
B. Reverse lookup er fra ip til navn og kan kun pege én vej. Men den rammer du normalt ikke ved http. Men nogle gange ved Remote login som virker sløvt.
C. Er du heeeeeelt sikker på at din ip er fast? For det er den mest oplagte fejlkilde. Giver htttp://www.myip.dk samme nummer hver dag?

Det er jo den ip som dit hostnavn skal pege på. Alternativt en ddns løsning, fx synologys egne. Den fungerer fint her.
Avatar billede IbA Novice
03. december 2020 - 22:26 #2
Tak for svaret.
Jeg er helt sikker på, at jeg betaler for fast IP hos Stofa. Stofa teknikere har idag indrømmet, at hvad de leverer i virkeligheden  er en dynamisk IP, men ens over tid,  og som er tilknyttet et domænenavn fra Stofa, som ikke kan ændres/fjernes og dermed heller ikke bruges til en webside. Min IP er 46.32.50.67, .
Jeg er ikke interesseret i en ddns løsning - som har jeg haft tidligere - Jeg vil gerne kunne bruge mit eget domænenavn til mine Synology anvendelser.
Mit problem er, at  i en browser fungerer subdomain adresser, men typisk uden SSL - kan være forkert port viderestilling.
Grunddomæne opslag i en browser (websiden) er med ustabil visning.
Når jeg i en command prompt laver nslookup på mit domæne alene vises kun navnet, men ingen adresse; men når jeg spørger på mine subdomæner vises korrekt både navn og adresse i mit lokalnetværk fra NAS DNS server.
Jeg leder efter løsninger.
Avatar billede wise Seniormester
03. december 2020 - 23:20 #3
Altså når du har IP så kan du lave domæne eller subdomæne din egen dns som du ønsker,,
Hvis ikke ditdomæne.dk eller sub.ditdomæne.dk kommer med med ip i en nslookup så har din DNS en fejl - ikke stofanet.

Rækkefølgen må være
1) nslookup skal ALTID virke -ellers DNS fejl

Derefter
2) http:// skal altid virke ellers er din ip ustabil / ændres (stofanet)

Derefter
3) SSL skal virke, hvis port 443 er mappet korrekt igennem

Alternativt kan man snyde og mappe dit domæne som en CNAME til stofa-hostname fremfor som en A record til IP'en.
Så skal du bare sætte en lav TTL så den tit bliver kontrolleret. Dermed laver du en alternativ DDNS løsning.. Men hvis du har fast IP skal det almindelige jo også bare virke - uanset hvor mange andre hosts der peger på samme ip
Avatar billede IbA Novice
03. december 2020 - 23:46 #4
Tak for gode råd:
1) nslookup for subdomæner (eks. router.mitdomæne.dk) : OK
2) nslookup for stofas domænenavn 2E203243.rev.sefiber.dk: OK
3) nslookup for IP adresse: OK
4) nslookup for mitdomæne.dk: IKKE OK - finder ingen adresse.

Både domæne og subdomæner er oprettet som A-record hos GratisDNS
Tilsvarende kan jeg internt på lokalnettet pinge 1),2),3) men ikke 4)

Jeg fatter ikke hvorfor 4) ikke fungerer!
Avatar billede wise Seniormester
04. december 2020 - 17:39 #5
Fandt du ud af det?
#4 burde jo være helt standard dns.
Kan det være fordi at din lokale server / pc / router driller ved at tro at den skal styre præcis den dns eller noget???

Med andre ord - virker det bedre hvis du gør det fra anden maskine / anden internet??

Vil du evt sige hvilket domæne det er?
Avatar billede IbA Novice
04. december 2020 - 17:55 #6
Tak wise.
Dit svar fik mig til at koncentrere mig om nslookup alene.
Der manglede en oprettelse af grunddomænet i min Synology DNS. Jeg havde  oprettet A records for subdomæner og kun NS record for grunddomæne. Efter oprettelse af  A record for grunddomæne virker dette.
Jeg har nu oprettet domæner og subdomæner ens hos GratisDNS og i egen Synology NAS DNS ens. Såvidt jeg kan se fungere det nu
Tak for hintet
Avatar billede wise Seniormester
04. december 2020 - 19:47 #7
Super.
Godt du fix den nailet...
God weekend