Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. december 2020 - 20:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Forskel på 5G og "almindelig"

Ja, hvad er forskellen på 5G og "almindelig" tilslutning.
På en Router.
* Dels med kabel. Dels trådløs *
*
Sikkerhed * Hastighed * Andet ?
*
Jeg har begge muligheder på min Router.
*
Den er sat på 5G.
`Det er vel det bedste -
*
Men hvad består forskellen egentlig i ?
*
Med Venlig Hilsen * Jørn *
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. december 2020 - 21:45 #1
5G er vist traditionelt "femte generation", og bruges når man omtaler mobilnetværk - her er man i gang med at rulle 5G ud over hele danmark, men de færreste telefoner understøtter det endnu. Det har ikke noget med din router at gøre, med mindre du mener en mobil bredbånds router.

Må jeg gætte på du mener 5GHz - altså et udtryk for frekvens? - der findes 2,4 og 5 GHz frekvenser, brugt til trådløst netværk - ikke kablet netværk.

Der er flere forskelle på de to frekvenser - basalt set rækker 5GHz længere end 2,4GHz, i kraft af at den har større bølgelængde.

I praksis vil du så opleve at mange trådløse standarder kun kører på den ene af frekvenserne.

Den nyeste og hurtigste standard kører eks. på 5GHz båndet, hvilket har fået folk til at tro at 5GHz altid er den hurtigste standard. Det er langt fra tilfældet - den aller første trådløse standard (den der hed 802.11a) kørte også på 5GHz båndet, så frekvensbåndet har ikke direkte noget med hastigheden at gøre - men indirekte ja.

Det bedste? - ja det afhænger i høj grad af, hvad dine trådløse enheder kører på for en standard. Kører de nogle af de standarder der kun opererer på 2,4GHz båndet (eks. 802.11g), så er det bestemt ikke den bedste. Men har du primæert enheder der kan køre de nyeste standarder, er det helt fint - såfremt du ikke bor i boligbyggeri, hvor alle naboerne ligeledes kører på 5GHz båndet - for så vil der være meget støj, der vil forringe både rækkevidde og hastighed - og så kan 2,4GHz være det bedste. Et helt aktuelt eksempel er et nyt kollegie, hvor det var rygtedes fra en eller anden, at man SKULLE haven en 5GHz router - hvilket genererede uhyggelig meget støj. Sjovt nok kørte 2,4GHz båndet helt fint.

Der kan googles mange oversigter over standarderne og frekvensbånd - her er en simpel oversigt:

WiFi 1 = 802.11b (2,4 GHz / 11 Mbit/s)
WiFi 2 = 802.11a (5 GHz / 54 Mbit/s)
WiFi 3 = 802.11g (2,4 GHz / 54 Mbit/s)
WiFi 4 = 802.11n (2,4 og 5 GHz / op til 600 Mbit/s)
WiFi 5 = 802.11ac (5 GHz / op til 1.300 Mbit/s)
WiFi 6 = 802.11ax (Ny teknologi – Hastigheder op til 11 Gbit/s og sender på 1-7 Ghz)

Læg dog mærke til at 802.11a er benævnt WiFi 2 og ikke 1 - jeg gætter på det er fordi 54Mbps standarden var ganske udbredt (specielt blandt virksomheder) - men jeg er ret sikker på at 802.11a standarden var først - på blot 2Mbps.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
03. december 2020 - 22:44 #2
T@K ole_madsen
Avatar billede kurt54 Ekspert
04. december 2020 - 01:27 #3
Fin forklaring Ole men lige her har du vist byttet om

"Der er flere forskelle på de to frekvenser - basalt set rækker 5GHz længere end 2,4GHz, i kraft af at den har større bølgelængde."

Højere frekvens  er kortere bølgelængde - og her også kortere rækkevidde - men mere båndbredde indenfor rækkevidden.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. december 2020 - 10:32 #4
T@K kurt54
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. december 2020 - 14:31 #5
Ja tak for præciseringen - jeg får altid byttet rundt på hvad der er kort og langbølger :-) - jeg burde vænne mig til bare at konkludere det modsatte af hvad min hjerne tror, når det drejer sig om bølgelængde...