Avatar billede troublesmurf Praktikant
09. december 2020 - 13:40 Der er 1 kommentar

Sandsynlighedsregning - Binormal Distribution

Jeg har et array med 6 pladser, I disse pladser bliver der sekventielt placeret et tal. Altså først i plads 0, derefter 1 og senere 5, inden den ruller over og benytter plads 0.
Den funktion som afleverer har en målt fejl-rate på 1/1000. Det vil sige at der er en risiko/sandsynlighed på 1/1000 for at tallet i et af slottene er forkert.
Dette giver dog ikke noget problem, så længe det ikke sker på samme plads to gange i træk.
Men hvordan beregnes sandsynligheden for at dette sker?

Mit oprindelige bud:
Sandsynligheden for forekomsten af en fejl er 1/1000. Det er den også på den næste plads, og næste igen. Og derved også på plads 0 og 6 (som jo så er 0 igen). Og Sandsynligheden for 2 specifikke forekomster er derfor 1/1000 * 1/1000 altså 1/1.000.000.
Det kan sammenlignes med en terning med 1000 sider, og sandsynligheden for at 2 specifikke terninger er det ønskede udfald, er 1/1000 * 1/1000 uagtet hvor mange terninger der i øvrigt er.
Problemet med denne simple formel, er at den ikke passer hvis vi ændrer på variablerne. Her skal jeg nok ud i ”Binormal Distribution” formlen, som jeg ikke lige kan få hovedet omkring.
Ændringer til variabler, der stadig skulle passe ind i en formel:
•    Hvis bufferens størrelse ændres til 255, er sandsynligheden væsentlig mindre. Dette fremgår dog ikke af den simple formel
•    Hvis der kun kigges på et antal ”afleveringer” der er  lig bufferens størrelse minus 1, er sandsynligheden for 2 forekomster på samme plads = 0. Der må derfor skulle læges et offset ind i formlen.
•    Sandsynligheden på 1/1000*1/1000 holder nok kun hvis antallet af ”afleveringer” er større end bufferens størrelse og mindre end 2*bufferens størrelse. Mindre end bufferens størrelse = 0% sandsynligt. Større end 2* bufferens størrelse = ?? (Binormal Distribution?)
Håber der er en sandsynligheds-ekspert i dette forum, eller en matematik-kyndig der kan hjælpe.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. december 2020 - 14:24 #1