Avatar billede ksor Mester
12. december 2020 - 09:19 Der er 12 kommentarer

Forskel mellem IMAGE og GENDANNELSESPUNKT ?

Hvad er forskellen mellem disse to faciliteter i Windows 10 fuld opdateret ?

Hvad er "BEST PRACTICE" ved følgende situation:

0) jeg har en en pc med Windows 10 og diverse programmer installeret, som jeg vil have den, men på en "mekanisk" harddisk.

1) Jeg vil skifte til en SSD HD og direkte overføre fra den "mekaniske" til SSD-disken. herefter bruge den "mekaniske" til andet formål.

3) Nu står jeg så med den kørende pc og en SSD-disk i hånden.

... og jeg skulle jo gerne ende med en kørende pc med en SSD disk og en "mekanisk" HD i hånden.

- hvad gør jeg, punkt for punkt ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2020 - 09:41 #1
Et gendannelsespunkt er et windows øjebliksbillede af systemfiler. Hvis windows senere bliver beskadiget, kan man gendanne øjebliksbilledet til et tidligere tidspunkt, så windows igen bliver intakt.

Et øjebliksbillede indeholder ingen filer fra installerede programmer eller data - KUN rene systemkomponenter.

Så det kan du ikke bruge til noget.

Der findes til gengæld tusindevis af måder at KLONE en harddisk fra en disk til en anden. Det langt letteste er at sætte begge diske aktive i samme PC, og så bruge et program som eks. det gratis CloneZilla, til at føre data fra den gamle til den ny disk. CloneZilla kan dog kræve et vist kendskab til IT for at bruge.

Har du ikke mulighed for at slutte begge diske til samtidig, skal du bruge et mellemlager til at lave et IMAGE af harddisken.

Men de er altså virkelig tonsvis af guides og vejlednigner, bl.a. her på Eksperten, så jeg vil nøjes med at klargøre at du IKKE kan bruge et gendannelsespunkt til noget, og så henvise til de andre vejledninger.
Avatar billede ksor Mester
12. december 2020 - 11:29 #2
Nu vil jeg gerne holde mig til ÉN leverandør, og da jeg har valgt Windows, vil jeg helst benytte muligheden for at lave et IMAGE i Windows.

Iflg. denne artikel skulle det være indbygget:

https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_10-update-winpc/s%C3%A5dan-oprettet-du-et-system-image-i-windows/9f531c40-0a1e-42b0-ac6c-f7648aab7c8d

Men jeg løb ind i fejl, da den ikke ville lægge IMAGE-filen på mit NAS-drev - nu ligger der så nogle defekte mapper/filer, som jeg ikke engang kan slette - men lad nu det være.

Så en punktplan for anvendelse af Windows er stadig at foretrække, hvis nogen har erfaring hermed-
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2020 - 13:39 #3
Jeg bruger image fil til pc beskyttelse. Jeg har kun et system drev på Max 100 GB.  På dette drev er Windows og kun de programmer der jævnligt opdateres.  Det er antivirus program office pakke mm. Og så har jeg et drev til de programmer der ikke opdateres jævnligt. Til private filer har  jeg en separat disk jeg tager backup af med andet program. Jeg bruger Aomei Free.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2020 - 13:42 #4
Image filen af Windows ligger så også på den separate disk jeg har ved siden af system drevet. Derudover ligger image også på et ekstern harddisk.
Avatar billede ksor Mester
12. december 2020 - 15:57 #5
Jeg startede også med at downloade AOMEI, meeen - det med ÉN leverandør fik alligevel overtaget.

Så hvorfor AOMEI, når samme funktionalitet ligger i Windows ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2020 - 16:35 #6
Der findes jo masser af programmer, der ikke kommer fra Microsoft. Og historisk har meget få programmer ligget i Windows - siden du kommer fra en traditionel HDD, har du sikkert også brugt defragmenterings programmet, der er indbygget i Windows.

Det er fint og fungerer - men du får mange flere muligheder med programmer fra eksterne leverandører. Den indbyggede kan eks. ikke defragmentere låste systemfiler og swapfilen. Det kan flere eksterne programmer.

På samme måde med partitionering, backup/imaging, o.s.v. - Microsoft leverer en basal funktionalitet i Windows, mens eksterne programmer lige kan det mere, der gør dem lette at arbejde med.

En grafiker har jo heller ikke begrænset sig til den Paint der ligger i windows, og en forfatter nøjes formentlig sjældent med Notepad og Wordpad.
Avatar billede ksor Mester
12. december 2020 - 16:57 #7
Hm, hm, du har selvfølgelig et par gode argumenter der !

Men uanset hvad jeg nu vælger, er jeg meget usikker på, hvordan selve "installationen" af IMAGEt foregår - tilslutter jeg bare den nye (tomme) SSD (sammen med den 'mekaniske') og på en eller anden måde dikterer IMAGE-programmet (Windows eller AOMEI) til at installere den IMAGE-fil 'der' på den SSD disk *der" !

... eller hvordan ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. december 2020 - 17:29 #8
Uanset hvordan du griber det an, er du nødt til at være startet op på et andet medie end Windows systemet, mens du laver overførslen. Ellers er der næsten garanti for at noget går galt - for at skulle kopiere alle filer i et kørende system er bare ikke særlig let (databasefiler kan være låste, så læse-programmet ikke får lov at læse filerne).

Så det afhænger meget af hvilket program du vælger at bruge - jeg har hørt meget godt om Aomei, men har ikke selv brugt det, så jeg håber andre melder ind...
Avatar billede kurt54 Ekspert
12. december 2020 - 21:45 #9
Med mindre man er meget kreativ - ligger informationen til gendannelse på C-drevet - så sker der noget på C drevet er den information udsat. Mine oplevelse med gendannelsespunkter er de´ret ofte kikser - og informationen til dem dør med tiden - Tilsigtet da C - drevet har begrænset størrelse.

Jeg bruger Macrium Reflection Free - svarende til Aomei - det er hurtigt og drevet kan mappes op uden restore. Et Image fra SSD til HD tager tager 5+  minutter.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 06:46 #10
#9 Enig
#5 Samme funktion som i Windows er ikke det samme som Aomei og Macrium.
Systemgendannelse og Image er to forskellige ting.
Et image er en identisk størrelse af det du har på disken.
Et systemgendannelsespunkt er kun en del, der helt nøjagtigt kun har med systemfiler og den tilstand Windows er på ved oprettelsen af punktet.
Er der fejl på filer på disken  vil disse systemgendannelsespunkter formodentlig ikke virke, og derfor bruger jeg den funktion i Aomei der hedder "systembackup" der er en nøjagtig klon af C drevet, som oprettes når jeg ved det kører rigtigt.
Som jeg forstår dit indlæg, så vil du overføre alt fra HDD til SSD lige over uden at rydde op i hvordan den er sat op. Derfor er fremgangsmåden at KLONE som Ole (og Kurt) så fint beskriver i deres indlæg.
Er HDD derimod delt op i flere partitioner, og man kun vil overføre selve systemet til SSD og vil beholde HDD til resten i samme system så skal man MIGRERE systemet over på SSD der så efterfølgende skal sættes som 1 boot. Den overførte partiton hvor C drevet så før lå skal slettes og man kan med dette så oprette en partition til andet formål. Jeg ved at Aomei ikke i den frie udgave kan migrere, men det mener jeg at Macrium måske kan?
Det ved Kurt54 helt sikkert.
Et disk bør dog kun klones hvis alt fungerer som det skal på pc. Har installationen en del år på  bagen vil jeg anbefale en ren installation i stedet, og en ny opsætning af SSD disken.
Avatar billede ksor Mester
13. december 2020 - 22:53 #11
Nu har jeg prøvet at bruge AOMEI og det var sgu' nemt ... hvis ikke jeg har overset noget !
Jeg brugte følge metode:
0) jeg har pc'en med det jeg vil have kørende på den på en HDD- det er installeret from scratch for ca. 1 mdr. siden
1) Tog en BACKUP med AOMEI og lagde den på mit NAS-drev - det tog ca. 3 timer
4) slukkede pc'en og installerede SSB'en
5) tændte for pc'en igen (den booter jo så igen fra HDD'en) og gik ind i administration\Diskhåndtering
6) Her beder den om forberedelse af SSD'en og den fik så en MBR
7) Starter AOMEI og laver en RESTORE af backup'en fra MAS-drevet SSD'en
8) Det kører nogle timer
9) Slukkede pc'en og satte SSD'en som DISK0 og koblede den 'gamle' HDD fra
10) startede maskinen ... og den virker tilsuneladende !

Har jeg glemt eller overset noget ?
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. december 2020 - 23:50 #12
Som svar til  #10 til den opgave ville jeg nok bruge

https://www.partitionwizard.com/help/migrate-os-to-ssd-hd.html?from-free-v11120100

men macrium reflect ville også kunne. En af de ting jeg kan lide ved Macrium er du foruden at at lave et egentligt opstartsmedie og kan lægge en nødstart boot menu ind. Så på min bærbare med c og d-drev -kan jeg reetablere uden brug af andre medier.