Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 04:58 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Skifte fra HDD til SSD

Hej, kan jeg flytte/clone alle mine programmer fra HDD til en SSD, så jeg er fri for at geninstallere det hele? Og hvordan gør jeg det? Mvh JO
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 06:48 #1
Hej og velkommen til.
Kort svar er ja det kan du.
Måden man overfører er ved at KLONE disken over.
Til dette skal man bruge et program.
Macrium Reflect og Aomei Backupper er et par af dem.
Er det bærbar eller stationær der er tale om?
Kører pc Windows 10?
Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 07:07 #2
Hej det drejer sig om en bærbar Acer E 14 med Win 10  - jeg har et program som hedder Easeus Todo PCtrans, som jeg regner med at kunne bruge eller?
Et andet spørgsmål, er om jeg så ved senere køb af en ny bærbar (Acer) kan overfører det hele til den - eller sætte den klonede SSD i den?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 07:16 #3
Easeus Todo PCtrans ser ud til (uden at have afprøvet det) være noget af det samme som det jeg foreslog.
Spørgsmål 2:
Du kan sætte disken over ja, og da jeg formoder det er Windows 10 der er tale om, så "kan" den måske tilpasse sig i det nye miljø den kommer over i.
Der er dog den hurdle i det med licens og forskellig hardware som computerne er opbygget om.
Jeg vil ikke anbefale man gør det.
Her vil jeg altid anbefale en ny installation så drivere og licens  kommer på plads under installationen og man tilpasser den til sit eget brug.
Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 07:26 #4
Hej igen, tænkte nok at der sikkert ikke rigtig kunne lade sig gøre, men det ville jo kunne spare en masse tid hvis jeg ikke skulle geninstallere mine programmer.
Tror du at det ville kunne lade sig gøre at bruge/boote på den klonede disk på en ny komputer?
Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 07:30 #5
Ups glemte at skrive at den klonede disk så skulle være ekstern....
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 07:42 #6
#5 Jeg har ikke erfaring med eksterne diske som bootdisk, og kan ikke se man vil få et effektivt system ud af det. USB mediet er for langsomt til at det vil virke optimalt.

#4 Ja du vil måske spare  tid. men hvis prisen er det ikke fungerer ordentligt, er det ikke umagen værd.
Jeg tror din computer vil starte op ja. Windows 10 tilpasser sig forholdsvis let nye miljøer. Jeg kan dog ikke love dig et velfungerende system. Du kan risikere du efter et stykke tid alligevel kommer til at installere om, specielt på grund af licensen til den nye computer.
Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 07:45 #7
Hej 220661 - jeg tager den hårde vej - tak for svar.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 07:50 #8
Som "ny" bruger her på eksperten skal jeg lige fortælle hvordan man bruger den.
Når men har oprettet et spørgsmål, så følger man op på dette. Det er der styr på.
Når man så får brugbare svar og vil lukke tråden, så vælger men de indlæg der har bidraget til løsningen. Indlæg #7 er ikke det bidrag mener jeg. Det må være et af de indlæg jeg har skrevet.
Avatar billede jaja8700 Novice
13. december 2020 - 08:00 #9
Sorry - det er nu gjort - det var fine svar - tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 08:07 #10
Velbekomme. Kan se du har en del åbne spørgsmål der ikke er afsluttet. Har du fået løsning på dem, kan du lukke dem på samme måde. Du trykke blot på din profil og kan her se disse spørgsmål.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 08:08 #11