Avatar billede M Niels Praktikant
13. december 2020 - 20:11 Der er 8 kommentarer

Lumatron TV skærm strømforsyning ?

Hej

Jeg fik en skærm af en veninde inkl. strømforsyning, som hun sagde virkede, men man kunne ikke tage kanaler på det. ( Lumatron ftv-22d49)
Fint for mig, jeg kunne godt bruge den til en nr. 2 skærm til pc'en i stedet.
Jeg får den med hjem, med strømforsyning i, og sætter den til strøm.
Så står den og siger lidt lyde fra højtaleren, og efter få sekunder springer et eller anden indeni den, og der kommer røg ud. Så tog jeg det hele fra igen.
Jeg gik jo ud fra, at det var den strømforsyning, der hørte til, så dette behøver ingen yderligere kommentarer,

Jeg kigger så på strømforsyningen og tv'ets stats, og den er vist helt gal.

På tv'et står:

Main voltage - 12V - 5A
Power 60W

På strømforsyningen står:

Input: 100-120V
50/60 Hz  0.8A
Output: 30V - 1000mA

Spørgsmålet er nu, er den så brændt af, skærmen, eller er der håb endnu med den rette strømforsyning?
Og hvad skal jeg gå efter ? Og er der nogle værdier, der må være højere/lavere.

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. december 2020 - 20:18 #1
Jeg er rimelig sikker på der er brændt noget af i indgangen på tv. Den har jo modtaget over det dobbelte i volt i indgangen.
Med hensyn til værdier der skal holdes, så må volt ikke overstige det som apparatet kan håndtere.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. december 2020 - 20:59 #2
Hvis der springer noget inden i og der kommer røg ud, er det jo nok gået i stykker. Vi er ikke der hvor tankekraft kan reparere sådan noget :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2020 - 21:12 #3
Det er 18 Volt over spændingen der står på tv´et. Så når først der komme røg ud, så er  der ikke meget håb. Hvis der var tale på 220 V og der bliver koblet 240 V spænding til så går det nok, men der er jo også tale om en meget højere spænding.
Genbrugspladsen tager sikkert gerne i mod skærmen - og strømforsyningen..
Avatar billede M Niels Praktikant
13. december 2020 - 21:24 #4
Ok tak skal I have for svar. Det var da ærgerligt. Fremover vil jeg tjekke begge dele, inden jeg sætter det til.
Det er bare underligt, for hun tog det nærmest bare ned fra hylden, som det var med strømforsyning, og gav det til mig. :O
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. december 2020 - 21:36 #5
Det skal du ikke være ked af - du er ikke den første der har prøvet dette. Jeg havde en gang en converter boks. Den skulle have 9 Volt med fik i stedet 12 Volt..... det døde den af. Det var da godt at det ikke var en dyr ting når det nu skulle være.
Avatar billede fase Professor
13. december 2020 - 23:26 #6
Som i svar #3 så er det genbrugspladsen. Strømforsyningen er tilsyneladende til en lavere netspænding. Hvad værre er udgangsspændingen på 30V.
Avatar billede M Niels Praktikant
14. december 2020 - 00:15 #7
ErikHg - Ja det er rigtigt. Det er altid noget, at det ikke var en dyr ting, når det nu skulle være. 😅
Fase - ja, den må jo være til noget andet, når nu den ikke er til tv'et. 😳
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. december 2020 - 12:50 #8
Jeg undrer mig over hvilken enhed det er, som den pågældende strømforsyning hører til, for 30 V er ikke en almindelig spænding til elektronisk udstyr. 5, til dels 9 V og ofte 12 V er derimod meget ofte anvendte spændinger. Bærbare pc´er anvender omkring 18 V.
Der skulle være enighed blandt producenterne om at strømforsyninger med forskellig spænding kun passede til apparater med den korrekte spænding, men det er de jo på den anden side ikke interesseret i, for når brugerne sætter en strømforsyning til så apparatet futter af, så bliver der jo bare solgt et nyt.
I stationære pc´er er det så godt som umuligt at tilslutte kablerne fra strømforsyningen forkert, enter fordi der er flere stikben og dermed passer de ikke, eller også fordi de pågældende stik ikke alle er f.eks. firkantede men nogle er med "skrå" hjørner". Ellers ville der med garanti også brænde mange bundkort og anden hardware af.