Avatar billede Dorte Mester
14. december 2020 - 08:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Makro kode - ( værdi i celle F1 + 1)

Hej
I en makro kopierer jeg ark 1 og indsætter der foran.
Så har jeg ark 1 og ark 2 (som før var ark 1).
Jeg vil så gerne have makroen til, at tage værdien i F1 på ark 2 + 1, og indsætte det i F1 på ark 1.
Hvordan ser den makro kode ud ?

Hilsen Dorte
Avatar billede kim1a Ekspert
14. december 2020 - 09:36 #1
Har du navngivet arkene, omdøber din eksisterende makro dine ark?

Basalt set er det noget med:
worksheet("ark 1").range("F1").value = workbook("ark 2").range("F1").value+1
Avatar billede Dorte Mester
14. december 2020 - 09:54 #2
Nej, makroen navngiver ikke arket. Det gør brugeren først bagefter.
Det er derfor, jeg skal bruge ark nummeret i makroen, nu hvor det altid er det første ark og andet ark (sheets(1) og Sheets(2).
Avatar billede store-morten Ekspert
14. december 2020 - 11:59 #3
Der er vel ingen grund til at tage værdien fra F1 på Ark2? Da det er en kopi fra Ark1.

Worksheets(1).Range("F1").Value = Worksheets(1).Range("F1").Value + 1
Avatar billede Dorte Mester
14. december 2020 - 12:18 #4
Nej det har du ret i :-)
Og tak for hjælpen.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. december 2020 - 12:22 #5
#3 det vil gå galt hvis det sker igen. Excel har en sjov navngivningsproces. Er det worksheets(1) som tager den fysiske rækkefølge de står i, eller den nummerering de skaber bagved (således at 1 kun optræder første gang, næste gang hedder arket så 3)
Avatar billede store-morten Ekspert
14. december 2020 - 12:32 #6
Så vidt jeg husker er Worksheets(1) altid det første ark til venstre, kopier indsættes til højre.
Avatar billede Dorte Mester
14. december 2020 - 12:33 #7
Det er altid ark nr. 1 - så det virker fint.
Avatar billede kim1a Ekspert
14. december 2020 - 12:35 #8
Jeg tror du misforstår Dorte :-) det er super det virker, så hold bare fast i det.

Udfordringen er hvis jeg husker rigtigt:
Worksheets(1) er altid det ark som står til længst venstre, hvorimod jeg tror sheets(1) er det ark som er skabt i workbook'en først, uanset hvilken placering det har.

Jeg var bare i tvivl om det var korrekt.