16. december 2020 - 15:46 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Etabler et fast 2.4 ghz netværk til min varmepume

Hej,
Jeg har en varmepumpe installeret i mit sommerhus som jeg gerne vil kunne styre igennem en app fra min mobil. Min installatør har forklaret at wifi modulet i varmepumpen kræver en dedikeret 2.4 ghz forbindelse. Min router kan ikke dedikeres til 2.4 og hopper tilbage på 5.0 ved opdateringer. Installatøren anbefaler at jeg tilkobler en "hjælpe router" som kan dedikeres til 2.4 ghz.

Er der nogle der kender til en billig router som kan bruges til at dedikeres til et 2.4ghz netværk? Og hvordan forbinder jeg de to rutere? Skal det sættes op som et seperat netværk?

Håber nogen kan hjælpe.

VH Michael
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. december 2020 - 16:24 #1
Men du må vel kunne döbe 2.4GHz SSID til noget andet end 5GHz? Så hopper den ikke over på 5GHz.

mitSSID2.4GHZ
mitSSID5GHz
16. december 2020 - 16:35 #2
Jeg har fået denne beskrivelse. Gir det mening?

"Det er sådan at de kunder som har valgt FIBIA desværre får opsat WIFI  routere (= det leverede udstyr fra FIBIA  ) der ikke kan ”fastlåses”  til kun at køre på 2,4 G – dvs det signal som alt alle indbyggede wifimoduler er produceret til…
Selvom man forsøger at at sætte routeren op til 2,4 G når der skal programmeres – så sker der rent praktisk det at når FIBIA internt foretager opdateringer så ”hopper ” deres router over på 4 G eller 5 G

Derfor skal FIBIA kunder selv fremskaffe  , eller som Claus så rigtigt oplyser dig  , tilkøbe en WIFI ”hjælperouter ”  til kr. 299,00 incl. Moms. Som kun  kører /fastlåser  2,4 G signalet  videre til varmepumpens indbyggede wifi modul "
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2020 - 16:37 #3
#1 De dual band routerer, jeg kender giver - som standard - de to net forskellige navne.

Men måske findes nogle, som giver samme navn. Og så er det så simpelt, som michael anviser.

Bruger selv Huawei B525 - dual band (2.4GHz & 5GHz) - til samme formål, som spørger. Og varmepumpen er også kun på 2.4GHz-nettet.

Ingen problemer.
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2020 - 16:41 #4
Jeg krydsede #2.

Men tale om sammenhæng mellem 4G og 5G mobilnetværket i f.m. 2.4GHz og 5GHz WifI-net kan jeg ikke greje.

Måske kan andre?
16. december 2020 - 16:42 #5
@falster vil det siger at du har en dualband router sat op hvor du har givet hvert net  forskellige navne? Eller er der kun et net?

Og virker det fint med din varmepumpe?
16. december 2020 - 16:45 #6
Jeg bliver også forvirret over hans kommentarer om 4g og 5g i forbindelse med en fast internet forbindelse. I for lige hele mailen her for reference

Alle WIFI moduler der sidder i teknisk udstyr  - for at kunne fjernstyres via WIFi – kræver et aktivt stabilt WIFi der kan køre via 2,4 G.

Visse mobile wifi netværk kan ikke alle kobles op til 2,4 G udstyr  ( nogle kører  kun med 3 G / 4 G / 5 G ) - heriblandt  desværre også det mobile wifi  du  havde da vi opsatte din varmepumpe  dec.2019.

Nu har du imellem tiden fået fast wifi i huset , lagt ind via udbyder  wifi FIBIA  , så langt så godt J

Det er sådan at de kunder som har valgt FIBIA desværre får opsat WIFI  routere (= det leverede udstyr fra FIBIA  ) der ikke kan ”fastlåses”  til kun at køre på 2,4 G – dvs det signal som alt alle indbyggede wifimoduler er produceret til…
Selvom man forsøger at at sætte routeren op til 2,4 G når der skal programmeres – så sker der rent praktisk det at når FIBIA internt foretager opdateringer så ”hopper ” deres router over på 4 G eller 5 G .

Derfor skal FIBIA kunder selv fremskaffe  , eller som Claus så rigtigt oplyser dig  , tilkøbe en WIFI ”hjælperouter ”  til kr. 299,00 incl. Moms. Som kun  kører /fastlåser  2,4 G signalet  videre til varmepumpens indbyggede wifi modul .

Håber ovenstående tekniske forklaring  er til at forstå  , men det korte af det lange er at  vi har ingen indflydelse på at den wifi standard der i husene , og en udkørsel nr. 2  herfra med hjælp til programmering af fjernstyring / APP mv. vil derfor blive faktureret.
Denne ydelse er noget nogle forhandlere  af varmepumper slet ikke går ind i – for ja det kræver lidt teknisk viden og et stabilt aktivt wifi i huset.

Du er velkommen til at kontakte os for bookning af Claus samt bestille en ”hjælperouter” .
Vigtigt : på programmeringsdagen skal du  have din PC med eller kunne modtage en mail pr.mobil , her vil du få  et link som du skal godkende for at kunne oprette den APP som skal bruges for fjernstyring
Avatar billede michael_stim Ekspert
16. december 2020 - 16:46 #7
Forstår ikke denne mening: "så ”hopper ” deres router over på 4 G eller 5 G"??? Har jo ikke noget med WiFi at göre.

Men skal det forstås sådan at de nulstiller deres router når de har opdateringer? OBS ikke en fortsättelse på ovenstående.
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2020 - 17:02 #8
Mit Oister mobildata simkort sidder i Huawei B525, der så leverer to WiFi netværk (2.4GHz & 5GHz).

De var fra starten (og er) navngivet forskelligt og varmepumpen kan - ligesom din - kun finde 2.4 Ghz-nettet, som den så anvender.

Det fungerer upåklageligt.

(Hvilket mobildatanetværk routeren anvender er - vist nok - sagen helt uvedkommende.)
16. december 2020 - 17:07 #9
Jeg er i kø til FIBIA kundeservice. Høre lige dem.
Det jeg har er nemlig fibernet, ikke mobil netværk.
Avatar billede falster Ekspert
16. december 2020 - 17:15 #10
Interessant.

I vores helårshus, hvor der dog ikke er varmepumpe :-), har vi også fiber. "Alle" de routere og WiFi-repeatere vi har og har haft her, leverer de to omtalte WiFi-netværk med forskellige navne. Det har aldrig givet problemer.
16. december 2020 - 17:48 #11
Har talt med FIBIA, de var også forvirret over meddelelsen. De har sat det op så der er et fast 2.4 og 5 ghz netværk. Det burde virke. Jeg lukke den her og prøver. Hvis ikke det virker er jeg nok tilbage.

Tak for svarene.