Avatar billede 1Dorte Guru
18. december 2020 - 14:10 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Køb af mobiltelefon med lang levetid

Hej.
Jeg skal have købt en ny mobiltelefon. Pris ca. 1.200-1.500 kr. eller mere, hvis jeg får noget for pengene.

Det skal være Android/Google Play til downloads af apps.

Jeg tager ikke så mange billeder med min telfeon, så kameraet er ikke så vigtigt for mig. Dog tænker, jeg at det er lækkert, at nogle har optisk billedestabilisator.

Telefonens levetid er derimod vigtig. Hvad er det, som oftest gør telefonen for gammel? Altså for en del år tilbage, var det den interne hukommelse, der altid blev et problem, fordi der var for lidt. Hvad giver ofte problemer nu? Jeg gætter selv på Android versionen.

Jeg tænker umiddelbart Android 9.0 eller nyere.

Hvad bør der være af intern hukommelse? Er 32 GB rigeligt, når jeg har et ekstern micro-sd-kort? Eller bør jeg have minimum 64 GB?

Jeg kan godt lide hurtige telefoner. Hvad skal jeg kigge efter?
Hvor mange RAM ?
Hvilken betydning har det, hvor mange kerner, telefonen har? , så jeg skal vel helst have octa-core?

Kan jeg roligt købe en Huawei (dog ikke P40 og P smart 2021, da de ikke har Google Mobile Services (GMS)), men hvis jeg vælger en ældre model, er det så et problem for mig, at USA/Google ikke samarbejder med Huawei?

Jeg søger egentlig ikke efter konkrete telefoner i denne tråd. Jeg vil bare gerne vide, hvad jeg skal kigge efter.

På forhånd tak for hjælpen.
Dorte
Avatar billede claes57 Ekspert
18. december 2020 - 16:13 #1
min nokia 7.2 med android 10 har mulighed for, at sd-card integreres i telefonens lager, så de originale 128gb nu er 256gb. Det gør det meget let - ikke noget med at flytte data til/fra sd-card - der er kun et samlet lager.
Men derudover (det har min ikke) så vil du meget gerne have den lidt vandtæt, så den kan tåle at blive tabt i en vandpyt (minimum IP67, gerne IP68), og gerne Android One, så den holdes opdateret af google, og du ikke skal vente halve og hele år på opdateringer fra producenten.
https://www.androidcentral.com/best-android-one-phones
Avatar billede 1Dorte Guru
18. december 2020 - 17:45 #2
Tak for kommentaren Claes, det var nyttigt.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. december 2020 - 22:19 #3
I mine øjne kan du roligt købe Huawei, hvis du finder et godt køb der. Har selv for ikke så længe siden skiftet min gamle Huawei med en nyere P30, og de giver meget for pengene. Men det er der også andre der gør.
Avatar billede 1Dorte Guru
19. december 2020 - 09:47 #4
Tak kurtba, det er nemlig lidt svært at gennemskue.
Avatar billede kfec Seniormester
07. marts 2021 - 01:31 #5
Jeg tror sådan en som dig😉 vil blive mest glad for et stort batteri over 4000 mAh & en skærm over 6" og mon ikke du kan få presset noget 5G med osse til din pris 🙂i disse tider, denne hjemmeside www.gsmarena.com er god at holde mobilerne op mod hinanden og se alle specifikationerne på dem.
Se om der er nogle gode tilbud i denne uge/ næste uge Oister - yousee - CBB Mobil - telmore - telenor m.fl. det har de løbende, også får man altså mere for pengene.
du har ret det godt kan betale sig at kigge sig lidt omkring, man kan godt dumme sig lidt, og du skal jo have den i langtid.
Avatar billede kfec Seniormester
07. marts 2021 - 01:37 #6
nåå flot det er 100 år siden spørgsmålet blev stillet, nåå så kan du bruge rådene til din næste mobil hehe
Avatar billede 1Dorte Guru
07. marts 2021 - 09:06 #7
Hej kfec.
Det er jo, hvad der kan ske. Jeg havde jo hellere fået noget markeret som en løsning.
Mvh. Dorte