Avatar billede MiniBramsen Novice
19. december 2020 - 00:20 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Bærbar der mangler plads for at kunne opdatere windows

For et par år siden fandt vi en billig bærbar i Bilka til den ældste af vores drenge. Den havde dog en meget lille harddisk og vi har derfor problemer med at få Windows opdateret. Han bruger den bl.a. til at spille Roblox, men det kræver at man opdaterer windows.
For nylig sad jeg og slettede nærmest alt hvad jeg kunne, og jeg troede det lykkedes til sidst, men så kom fejlen igen med at der ikke var nok plads. Der stod at man skulle lave plads på den interne harddisk og at man også kunne tilslutte en ekstern harddisk, så det gjorde jeg selvfølgelig, men det virkede alligevel ikke. Det skulle tilsyneladende være på den indbyggede harddisk at der skulle være omkring 8 gb ledig. Er jeg nødt til at formatere den og se om det kan frigøre noget ekstra plads, eller er der andre der har været i samme situation og har nogle gode ideer?
Avatar billede fase Professor
19. december 2020 - 00:38 #1
Du skiver ikke noget om, hvor stor harddisken er, men en løsning kunne være at sætte en større harddisk i. Du skal først klone den nuværende disk og lægge kloningen over på den nye disk.
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. december 2020 - 00:41 #2
se #7 i https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1027849

Hvilken PC er det hvor meget RAM og hvor stor Harddisk ?

Er der USB3 ? -( typisk blå usb-stik )

Er der en gendannelses partion så ofre den og tag images.

Er disken let at skifte - er det en mulighed SSD er billigere nu
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2020 - 07:38 #3
Enig i #2 :-)
De helt billige computere kunne man få med 32 GB diske i. Nogle har måske startet som Cromebooks med Googles system på hvor man så har lagt Windows på i stedet.
De er som sådan ok hvis man blot gemmer alt man vil passe på, på andre destinationer end computeren.
Jeg vil derfor anbefale der kommer en større disk i hvis computeren ellers kan det i ønsker.
SSD diske fås som 2,5" diske og også som M2 SSD disk der sidder på et print.
Så køb af større disk afhænger af hvilke muligheder der er for montering.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. december 2020 - 21:07 #4
Prøv at se om du har en mappe som hedder windows.old. Hvis du har det, kan du slette den og derved frigive en masse plads.
Ellers prøv at installere ccleaner og lad den lave en rensning, hvor den søger hele harddisken i gennem og kommer med forslag til, hvad der kan slettes. Der kan godt være en del at hente her. Afinstaller den bagefter, så den heller ikke fylder.
Du har vel gjort det helt åbenlyse - tømt din papirkurv, hvor alt det slettede ellers ligger. Ellers må du til at fortælle lidt mere om pc.en jfr. de øvrige kommentarer.
20. december 2020 - 13:45 #5
Man kan lige så godt bruge det værktøj der er i Windows til diskoprydning.

Diskoprydning ligger under: Windows Administration.
I Windows 10 kan man klikke på "Luppen", skrive disk, så finder den diskoprydning for en.
Vælg drev, den foreslår selv C:
Når den er åbnet, vælg ryd op i system filer.
Vælg C: igen.
Sæt flueben i det hele og klik OK.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. december 2020 - 14:16 #6
#5 Enig.
Måske vi lige skal have noget mere info fra spørger inden vi fortsætter :-)
Avatar billede MiniBramsen Novice
27. december 2020 - 14:51 #7
Tak for jeres svar. Jeg har lige prøvet at installere Ccleaner, men det giver ikke rigtig noget.
Det er en HP 14-CB001NO, Windows 10, Intel Celeron 1,6 GHZ, 4 GB Ram, 32 GB SSD.
Er det besværligt at sætte en ny harddisk i. Man kan vel ikke have to i samtidig vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2020 - 15:30 #8
Som jeg lige læser din beskrivelse af computeren har den 32 GB eMCC ssd der er monteret på bundkortet. Ved ikke om der findes større af disse diske??
Der kan dog måske være en tilsvarende mulighed som denne https://www.youtube.com/watch?v=OsQpPkb_I1w hvis men vil ofre tid og penge på det.
I stedet for en almindelig HDD burde man kunne sætte en ssd i i stedet.
Personligt tænker jeg dog at der formodentligt ikke kan opgraderes på hverken ram og cpu er jo ikke hurtig. Så jeg ville selv hvis jeg havde sådan en, brugt et andet system til at køre sådan en pc. Og computeren ville kun være en surf maskine i mit hjem :-)
Avatar billede MiniBramsen Novice
27. december 2020 - 15:44 #9
Tak for svar.
Vi gav 1500  for den, så vi vidste godt at det ikke ville være en bærbar der kunne spille de nyeste spil. Planen er også at han skal bruge den til at "surfe" og så nok også spille Roblox og andre spil, der ikke kræver det store.

Når du skriver et andet system, hvad tænker du så på?

Jeg har prøvet at Google modelnummeret og er kommet frem til at det må være denne her, og som du skriver er det en eMCC SSD.
https://support.hp.com/si-en/document/c06172976

Er de ikke gode nok eller hvordan?
Og kan man have den plus en ekstra harddisk installeret?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2020 - 16:11 #10
Diskene er vel som sådan gode nok. De har blot begrænsning på størrelsen.
På sådan en pc ville jeg bruge Linux i stedet. Men jeg ved ikke om man kan afvikle Roblox på Linux der er et helt andet system.
Hvis du ser det link jeg lagde så sættes der en ekstra disk i denne pc.
Jeg ville dog ikke selv ofre både tid og penge på det. Det er resten ikke godt nok til synes jeg.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. december 2020 - 00:10 #11
Det er absolut ikke en pc, som er beregnet til spil. Som #10 skriver har den mange begrænsninger. Den er lavet til at surfe med, spille lidt musik osv, men ikke til opgaver som man eller normalt ville udsætte en pc for.
Bl.a. den lille harddisk sætter mange begrænsninger. Prøv evt. at se, om der er nogle programmer på den, som du aldrig bruger og afinstaller dem. Jeg kan bl.a. se, at den er født med noget mc.afee program. Det kan du roligt afinstallere, da den jo har indbygget windows defender, som er rigeligt til Jeres formål. Men prøv at se om ikke der er andet i kan fjerne.
Bl.a. kan der ligge gamle windows opdateringsfiler, som kan fylde ret meget. Dem kan I fjerne med det indbyggede Diskoprydning.  Når den har ananlyseret, vil de normalt stå øverst på liste, og der er ikke pr. automatisk sat flueben ud for, at skal slettes. Men det gør I bare og sletter dem, da de ikke skal bruges mere.
Der kan næppe sættes en ekstra harddisk i den, da det på alle måder er en pc, hvor der er sparet på alt. Den indbyggede kan nok heller ikke bare lige skiftes, da man skal have specialudstyr for at klone indholdet til en ny tilsvarende type harddisk, og man kan også risikere, at den simpelthen er loddet til bundkortet.
Så der støtter jeg også #10 - lad være med at bruge tid på at tænke på at opgradere den. Den er simpelthen for svag på alle punkter til, at man skal ofre yderligere penge på den.
Roblox kan ikke køre på Linux - kun windows, så det er heller ikke en farbar vej.
Jeg undrer mig i øvrigt over, at Roblox kræver 8 gb ledig plads, da den generelt kun kræver ca. 1 gb plads, når man læser system requirements  på nettet.
Det burde næsten forbydes at sælge pc.er med 32 gb plads og kalde det for en pc, da jeg har set flere have problemer med dem alene ved, at når windows bliver opdateret så fylder den bare mere og mere, hvorefter det bliver problematisk når de store opdateringer kommer. Så er der ikke plads, medmindre man er lidt nørd og kan finde ud af at knibe alt ud af den.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2020 - 09:04 #12
Jeg tænker om den oprindelig har været en Chrome Book hvor stort set alt foregår over net hvor man blot skal have plads til styresystemet. Med hensyn til de store funktions opdateringer og en pc med så lidt plads er man nødt til at udsætte opgradering og selv lave installations medie hvor man laver er ren installation hver gang.  Der kommer aldrig til at være plads til opgradering på normal vis. Til det er ssd disken for lille. Også selvom du kører diskoprydning.