Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. december 2020 - 13:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre format på DvD film ?

Ja, det er nok et skørt spørgsmål ...
*
Kan man ændre formatet på en film der er afspillet på en DvD afspiller.
Og vises på et TV ?
*
Jeg mener :
Der er nogle film, der er "smalle". Ikke fylder hele skærmen.
*
"Wide screen" eller hvad de kaldes.
*
Kan godt lide en film der fylder hele TV skærmen.
*
Der er vist noget med, at de "smalle" får mere med iaf billedet i siderne ?
*
Jeg kan huske min Far kaldte dem "Smalfilm". - For sjov.
Smalfilm er noget andet.
*
Og man an ve, heller ikke, gøre noget ?
*
God tirsdag til jer ....
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2020 - 13:28 #1
Det korte svar er, at det kan man godt, men det koster. Enten skal noget af videoen fjernes i siderne eller top og/eller bund, eller også skal det normale forhold mellem højde og bredde klemmes eller strækkes. I det sidste tilfælde betyder det f.eks., at en rund kugle ikke længere er rund men oval. Det, du taler om, kaldes på engelsk "aspect ratio" og på dansk "billedformat.

https://da.wikipedia.org/wiki/Billedformat
https://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
22. december 2020 - 13:31 #2
Tak, milter ...
Det er vist en dårlig "idé" ... så ...
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2020 - 13:31 #3
Hele det sidste link ovenfor skal kopieres og derefter sættes ind i adresslinjen for at vise hele indholdet.
Avatar billede thov Forsker
22. december 2020 - 14:10 #4
TV apparatet har forhåbentlig en indstilling kaldet "billedformat".
Her bør man kunne vælge mellem 'bredformat' eller 'udfyld skærm', bare for at nævne et par eks.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 16:54 #5
Enig i #4 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. december 2020 - 16:56 #6
Nogle mærker bruger navnet aspect ratio og andre står der screen på tasten hvor men kan vælge hvilket format billedet skal have. Navnet er forskelligt fra mærke til mærke :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
23. december 2020 - 10:08 #7
Tak til jer ....