Avatar billede haki Mester
22. december 2020 - 22:31 Der er 6 kommentarer

Min USB enhed virker ikke

Hej
Jeg har et "stort" problem med en  USB enhed.
Det drejer sig om 8 GB USB.

Jeg havde lagt mange vigtige filer (fra min skoleundervisning) på USB og de var sorteret i forskellige mapper .
Men når jeg sætter den ind i min PC og åbner mappe med navn USB, sker der noget underligt.
Der kommer frem mange mapper med "underligt/ukendt" navn, som ikke kan åbnes. Hvis jeg prøver at åbne en mappe, åbnes nye window på skærmen, hvor der står:
"Handling kan ikke udføres!"

Er der en, som ved, hvordan jeg kan rede de filer, som er gemt på USB?
Det drejer sig om mange vigtige filer til min projektarbejde,...

I forvejen tak for hjælp...

Mvh
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 22:53 #1
Du skal nok ud i noget datarecovery software. De bedste skal der betales for, men du kan forsøge dig med gratisversioner først som eks. https://www.ccleaner.com/recuva

Du må IKKE begynde at gemme ny filer, før du har forsøgt at gendanne filerne med et datarecovery program.

Når (hvis) du har fået dine datafiler trukket ud, skal du formattere usb-stikken på ny, før du må begynde at gemme data igen. Hvis ikke du helt har mistet tilliden til den, og kasserer den.
Avatar billede haki Mester
22. december 2020 - 23:05 #2
Tak for dit svar.
Hvad synes du om følgende program:
disk-drill-win.exe

Den bruges også til recovery
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. december 2020 - 23:23 #3
Jeg kender det ikke. Være sikker på du bruger noget anerkendt software, så du ikke bare laver skaden være, eller henter en gang malware.
Avatar billede haki Mester
22. december 2020 - 23:30 #4
Jag har prøvet med "recuva" og den har fundet ca 65 MB filer...
Det skulle drejer sig om ca 7 GB filer ...

Er der ikke en anden gratis program?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. december 2020 - 17:30 #5
Desværre ikke rigtig nogen jeg kender - dem jeg kendte der var gratis, er gået hen og blevet betalingsversioner.

https://www.easeus.com/ppc/dk/datagendannelse.html?gclid=CjwKCAiA8ov_BRAoEiwAOZogwZ9PBTIZKd2spjlR6tWmsH-1IqDS4bdlUixTEbvneP04OSzVArJk1BoC6d8QAvD_BwE

https://www.runtime.org/data-recovery-software.htm

De fleste af den slags værktøjer kan du i øvrigt køre gratis og se, om de kan gendanne data. Så kan du typisk åbne ét dokument ad gangen for at tjekke data - men ønsker du at gendanne alle dokumenter, er du så nødt til at købe softwaren.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. december 2020 - 21:29 #6
Her er et link til forslag om gratis recovery programmer.
Bemærk at Easeus programmet kun kan redde 500 mb i gratisversionen.