Avatar billede Kasper4450 Mester
27. december 2020 - 11:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ondrive backup på harddisk

Hej kan man få en ekstern harddisk som kan tage backup af ens cloud konto automatisk,her tænker jeg på onedrive.

Har set lidt på nas server men den behøver ikke at kunne en masse

Er ude efter en billig backup løsning af min sky

Kasper
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2020 - 12:21 #1
Hvis den skal køre rent for sig selv, kræver det en ægte NAS - en Synology eller Qnap.

Ellers skal du have en ekstern harddisk, montere den til din PC med USB, og så finde en tjeneste der kan tage backuppen af din OneDrive.

Men det bliver jo en backup af en backup - normalt ville man bare sørge for at synkronisere alt ned ti PC´en - så ligger data både på PC og i skyen. Hvorfor vil du have flere backups?
Avatar billede Kasper4450 Mester
27. december 2020 - 13:45 #2
Tænker jeg så har en master kopi som ikke bliver slettet ved fejl
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2020 - 14:17 #3
Men hvis den slettes/overskrives ved en fejl, har dit OneDrive jo versionsstyring og skraldespand, så du kan gendanne data...

Er du oppe i en NAS, vil den (de programmer jeg kender) lave en løbende synkronisering af data - så her vil data også blive slettet, hvis det slettes på OneDrive - og så er der så NAS´ens versions/skraldespands system, der skal redde dig.

Er du ude i "manuel" backup, vil du med garanti glemme at tage backuppen - så det du spørger efter, er et scheduleret backupsystem. Det kunne lige så godt tage backup af data på din PC, i stedet for direkte i skyen. Så vil du kunne bruge stort set alle backup programmer.

Eller kombinere med et program som https://netdrive.net/ der kan "mappe" dit cloud-drev som et lokaldrev, og så bruge et standard backup program til at tage backup den vej.
Avatar billede wjens Guru
27. december 2020 - 15:14 #4
Jeg er ikke helt enig med Ole her. Jeg synes ikke at man rigtig kan kalde synkroniserede kopier (f.eks. OneDrive) for en "backup". Selvom OneDrive har noget versionsstyring (kan man stole på den? hvor langt bagud?).

Synkronisering beskytter fint mod hardwarefejl. Beskytter den også mod en hacker der låser alt den kan se?

En ægte backup skal indebære noget med generationer af kopier, så man kan vende tilbage til tidligere udgaver. En programfejl eller en fejl-40 kan smide noget væk, som man først opdager langt senere. Man bør også have noget backup offline (og gerne ude af huset), så er man ikke helt fortabt, hvis uheldet er ude.

Jeg vil, som Ole er inde på, til privat brug anbefale den simple manuelle løsning med jævnlig kopiering på en eller flere usb-dimser, der gemmes væk. Lav en gentagende task i kalenderen til at huske det.
Avatar billede Kasper4450 Mester
27. december 2020 - 15:25 #5
Vedr. https://netdrive.net/

Vi er 5 brugere i huset med hver vores onedrive konto og office 365.
Ville jeg kunne oprettet et drev til hver person og defra tilgå filerne et fælles sted?

Det handler også om at hvis der sker en af os noget så har jeg/vi adgang til alle vores filer/billeder samlet et sted

1000 tak for jeres gode indlæg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. december 2020 - 11:42 #6
Hvis det er en fælles licens der er købt, bør der være en af brugerne der er "administrator", som har hovedadgang til de øvrige konti.

Men I kan alle hver især dele mapper, så de er tilgængelige for de andre. Så det kan sagtens skrues sammen - man skal bare beslutte sig for hvordan det skal ske.

Men jeg tror ikke du kan samle det hele på et enkelt drev, så du kan tilgå det hele på en gang - med mindre du opretter en delt mappe til hver person på dit eget drev, og beder folk bruge den i stedet for deres rigtige onedrive. Så vil du have al data på samme konto.