Avatar billede Anders Praktikant
27. december 2020 - 12:46 Der er 3 kommentarer

Jeg kan ikke brænde optagede programmer til dvd?.

Hej

Min gamle gode ven på 83 er noget frustreret over at han pludselig ikke kan brænde de tv programmmer han har optaget fra DR til sin HD optager ned på DVD ......

Jeg har sagt at det måske kan være de DVD skiver han bruger .... de hedder minus R ......

Det kan evt. også være Hans optager er for gammel i forbindelse med at der kom nyt digitalt signal ... men han siger at han tidligere i 2020 har kunnet optage fra DR TV.

Er der nogen der har forslag til hvordan problemet kan løses?

MVH

Anders
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. december 2020 - 13:06 #1
Hvad optager han med? - nu du specifikt nævner DVD- - så husk at der også findes DVD+, og at ældre optagere kræver enten eller (For den sags skyld fandtes der også DVD ROM - en tredje standard). Så du skal finde ud af hvilket format han optager i. (Eller se på en DVD der ER lavet).

Mange enheder der kan optage, kan kun afspilles fra sig selv - netop for at imødekomme kopiregler - men har han kunnet tidligere, er der næppe noget til hinder for at det kan gøres igen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. december 2020 - 13:57 #2
Jeg mener at DVD´er der er optaget op én maskine, altid vil kunne afspilles på en anden maskine, uanset hviken det måtte være, men DVD´en skal efter optagelse altid afsluttes "finalized". Det er rigtig nok at ældre optagere i mange tilfælde kun kunne optage på enten DVD+ eller DVD-, men det er helt tilbage i nullerne. Jeg selv har en Sony fra omkring 2007 og den tager både DVD+ og DVD- så der er lang tid siden at maskinerne kun kunne optage ´en type DVD. Der er også nogle ældre maskiner der ikke kan optage på DVD+R DL eller DVD-R DL. DL står her for "Dual-Layer/ Dobbeltlags disk". Det var i første halvdel af 10´erne af DVD/HDD optagere med digital tuner kom på markedet, så maskinen kar ikke være så gammel.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2020 - 17:11 #3
Blev antennesignalet ikke ændret i maj/juni måned så det kun er mpeg4-T2 der virker nu til DR??
Skal ikke kunne sige det, men der er måske større kopi sikkerhed efter denne ændring af kvaliteten på billederne.