Avatar billede cht22 Professor
01. januar 2021 - 17:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Afsendelse af mail fra php-side via smtp-server i Ubuntu Server 20.04

Jeg har forsøgt at følge disse vejledninger:

https://devanswers.co/how-to-get-php-mail-working-on-ubuntu-16-04-digitalocean-droplet/

https://stackoverflow.com/questions/875794/how-to-make-mail-work-on-ubuntu

På php siden med dette indhold får jeg resultatet true:

$result = mail($to, $subject, $message, $headers);
var_dump($result);

Det virker fint i Windows hvor jeg bruger Xampp, så det er ikke smtp-serveren der er problemer med.

I php.ini har jeg tilføjet linjen: (selvom det ikke fremgår af første link)

sendmail_path = "/usr/sbin/sendmail -t-i"

Problemet er at der ikke bliver sendt nogen mail. (jeg har også tjekket SPAM mappen)
Avatar billede leif Seniormester
01. januar 2021 - 17:57 #1
Overvej at bruge swiftmailer eller phpmailer og brug forbindelse til SMTP server direkte.

Du får en klart bedre fejlsøgning ved at gøre det da du får et klart svar om mailen er leveret til SMTP serveren
Avatar billede cht22 Professor
01. januar 2021 - 18:36 #2
Det er en mulighed at bruge swiftmailer eller phpmailer, jeg vil dog foretrække at bruge den indbyggede mail funktion da jeg har en del sider der bruger denne funktion og der derfor er mange sider der i givet fald skal ændres.

Problemet i forbindelse med at jeg prøver at få postfix til at virke er nok at jeg ikke har indtastet smtp username og password, som kræves af min smtp server, det rigtige sted, jeg forsøgte at definere disse i php.ini
Avatar billede leif Seniormester
01. januar 2021 - 19:19 #3
Har du prøvet at sikre at sendmail virker:
https://clients.javapipe.com/knowledgebase/132/How-to-Test-Sendmail-From-Command-Line-on-Linux.html

Jeg må indrømme det er længe siden jeg har brugt mail() da jeg havde problemer med fejlsøgning.

Så held og lykke med projektet og håber andre kan hjælpe dig bedre end jeg kan.
Avatar billede cht22 Professor
01. januar 2021 - 19:28 #4
Får denne fejlmeddelse i /var/log/mail.log

delivery temporarily suspended: SASL authentication failed; ... 535 Incorrect authentication data)

Samme fejl både ved mail funktion i php fil og prøver sendmail som du skriver
Avatar billede cht22 Professor
06. januar 2021 - 22:45 #5
Hvordan gør man hvis man ikke bruger den indbyggede mail-funktion?

Jeg har forsøgt at følge denne vejledledning, men siden svarer ikke:

https://linuxhint.com/how-to-send-email-from-php/
Avatar billede cht22 Professor
06. januar 2021 - 23:25 #6
Jeg har fået det til at virke.

Der skulle tilføjes denne linje:

require '/usr/share/php/libphp-phpmailer/PHPMailerAutoload.php';

Og derefter kunne jeg bruge:

$mail = new PHPMailer;