Avatar billede Daniel Praktikant
02. januar 2021 - 21:30 Der er 1 kommentar

Internet forsvinder i et par sekunder hele tiden

Hej Computerworld.
Jeg har nogle måneder haft problemer med nettet hvor det simpelthen forsvinder fra alt mellem 4-20 sekunder mange gange dagligt (mindst 30 gange om dagen).
Jeg kører mit internet med kabel fra boks til router og så kabel fra router til computer. Jeg har prøvet:
1. Sætte kabel direkte i fra boks til computer uden router
2. Nulstillet min computer
3. Kontaktet min internetudbyder
4. Ny router som kan tage op til 400mbit (har 100mbit internet forbindelse)

Desuden har jeg lagt mærke til (dog ikke 100% sikker) at det også er samme problem på mobil og min bærbar som kører trådløst via routeren. Det er dog svært for mig at bedømme om det er samme problem eller tilfælde da det jo er trådløst og jeg ikke rigtig bruger min mobil eller bærbar til andet end at streame netflix eller youtube og disse tjeneser buffer jo i forvejen så hvis nettet ryger et par sekunder lægger man ikke mærke til det.

Jeg ved ikke om det er et problem med min computer eller mit internet generelt. Har I nogle idéer hvad mit problem kunne være og i så fald hvordan jeg kan fixe det?
Mange tak for forhånd.
Avatar billede KHN Guru
06. januar 2021 - 03:05 #1
1) Hvilken router model har du og er den opdateret med den nyeste firmware?

2) Hvem er din Internetudbyder og hvilke svar har de meldt tilbage?

3) Hvilke netværkskort har du?

4) Hvilke type Internetkabler anvender du (f.eks. CAT5)?

Du kan prøve nedennævnte hvis dit netværkskort er af typen
Realtek PCI GBE Family Controller

Lav først en speedtest af netforbindelsen
https://www.speedtest.net/

A) Venstreklik på Start >Indstillinger >Netværk og Internet
B) Venstreklik på Skift adapterindstillinger
C) Højreklik på Ethernet (Netværkskortet) og venstreklik på Egenskaber
D) Fjern hak i alle bokse - undtagen TCP/IPv4 og TCP/IPv6
E) Venstreklik på Konfigurer >Avanceret
F) Venstreklik på Strømstyring og fjern hak i boksen - Tillad, at computeren slukker denne enhed for at spare strøm og venstreklik OK

Opsætning af Netværkskort (Under Avanceret)
Realtek PCI GBE Family Controller

Aflastning af IPv4 kontrolsum: Deaktiveret
Aflastning af stor forsendelse (IPv4): Aktiveret
Aflastning af TCP kontrolsum: Deaktiveret
Aflastning af UDP kontrolsum: Deaktiveret
Afsendelsesbuffere: 128
Automatisk deaktivering af gigabit: Deaktiveret
Flow-kontrol: Deaktiveret
Hastighed og duplex: 1.0 Gbps fuld duplex
Interruptindstilling: Deaktiveret
Jumboramme: Deaktiveret
Modtagelsesbuffer: 512
Nedluk Wake-On-Lan: Deaktiveret
Netværksadresse: Ikke til stede
Prioritet og VLAN: Prioritet og VLAN aktiveret
Vågn op ved Magisk pakke: Deaktiveret
Vågn op ved mønstergenkendelse: Deaktiveret
WOL & Shutdown Link Speed: 100 Mbps først

Under Strømstyring
Tillad, at computeren slukker denne enhed for
at spare strøm: Deaktiveret (fjern hak i boks)