Avatar billede Morten Nielsen Praktikant
03. januar 2021 - 15:34 Der er 6 kommentarer

NAS synology 210J

Hej har en NAS Synology 210J, Jeg vil gerne installere JAVA på den da jeg efterfølgende skal bruge programmet https://bubblesoftapps.com/bubbleupnpserver2/.

Jeg kan ikke få lov til at installere Bubbleappsoftwaren da jeg skal installere Java til at køre det.

Men jeg kan ikke få lov til at installere Java?

Er der monstro nogen der kan hjælpe mig?

Mvh Morten
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2021 - 15:48 #1
Hold nu op for en gang kludder, de vil have dig ud i. Hvorfor skal du bruge "Bubblesoft"? - det lyder ikke som om det kan noget, som andre, noget mere mainstream produkter kan.

Men jeg antager du har læst installations instruksen godt, og har forsøgt at følge den guide der linkes til (for et helt tredje andet produkt):

Installing or updating MinimServer 2 on Intel models
If your Synology NAS has an Intel processor (see the list of models and processor types), use the following steps to install or update MinimServer on your Synology NAS.

To install MinimServer 2 on a Synology Intel model, you must be running DSM 5.2 or later. You are recommended to install the latest level of DSM that is available for your NAS.
MinimServer 2 requires Java 8 or later. If you are running DSM 6.0 or later, install the Java8 package from Package Manager. If you have the Java7 package installed, uninstall it.
If you are running DSM 5.2, install Java 8 by following the instructions in the section Installing Java on DSM 5.2 (Intel models).
MinimServer 2 isn't yet available from the Package Center, so you need to do a manual install. On the MinimServer 2 Downloads page, find the Synology row in the MinimServer 2 Downloads table and click the download link for Intel.
Accept the license and download the package file. The package file is MinimServer-2.0.12-intel.spk.
Continue from step 4 in the section Installing or updating MinimServer 2 on ARM models.

Hvor i ovenstående går det galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2021 - 15:50 #2
I øvrigt - en 210J er efterhånden ikke nogen ny NAS - faktisk ret gammel og sløv. Så det er muligt du slet ikke kan op nå det du ønsker (som stadig ikke er mig helt klart :-).

Vær sikker på at det du ønsker, ikke kræver meget RAM og CPU-kraft, for så kommer du til at spilde din tid med at vente. Specielt efter installationen af 3. parts programmer...
Avatar billede Morten Nielsen Praktikant
03. januar 2021 - 18:22 #3
Jeg ved godt at min server er ældgammel. Den er bare et lager for min musik - Flacfiler.
Lumin er et styk software der kan styre musikken, men Lumin skal bruge Bubbleappen og kan vist "lege" med anden software. Det havde nemlig elelrs være oplagt at koble den op med noget af det der er indbygget i Nassen forlods,
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2021 - 19:01 #4
Iflg. http://www.luminmusic.com/support-quickstart.html kræver Lumin bare en UPnP konfigureret NAS - kan du ikke bare bruge standard UPnP tjenesten i Synology´en? - jeg kan ikke se det skulle være nødvendigt at installere 3. parts programmer...
Avatar billede Morten Nielsen Praktikant
03. januar 2021 - 20:07 #5
Det kunne jeg måske, men er ikke super skarp til det, har kun prøvet det på en pcm hvorfor jeg ville prøve at gøre det samme på en NAS.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. januar 2021 - 20:27 #6
Jeg kan se når jeg nærlæser, at Lumni anbefaler Minimserver softwaren, som var det der blev linket til fra bubblesoft siden. Noget tyder på at det ene kræver det andet, som kræver det tredje.

Som jeg læser Lumins quick guide, er det kun en anbefaling, om end en "stærk" anbefaling.

Når det er så dybt besværligt, og kræver så mange 3. parts produkter (både Bubblesoft, Minimserver og OpenJava), så ville jeg helt klart starte med det indbyggede i Synology. Det burde kunne klare opgaven, men kan måske halte på nogle special-søgefunktioner, el. lign. - men så ved du i det mindste hvordan "grundudgaven" kører...

Se på https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/tutorial/Multimedia/How_to_enjoy_multimedia_contents_stored_on_Synology_NAS_with_DLNA_UPnP_compliant_DMAs#t2 hvordan du får standard MultiMedia serveren med UPnP op at køre, hvis ikke den allerede er kørende. Og så prøv at starte Lumin op, og se om ikke de vil snakke sammen.

Hvis du derefter føler det kunne gøres bedre, må du i gang fra en ende af og læse og installere...