Avatar billede compac Seniormester
15. januar 2021 - 11:53 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Standardværdi for "Date" i mysqli-databasen

Jeg vil tilføje et felt af typen "date" til min eksisterende database. Det vil kun lykkes hvis jeg giver det standardværdien NULL. Det kan heller ikke lykkes hvis jeg opretter feltet som Varchar og forsøger at ændre det til date.
Hvordan ændrer jeg standardværdien så den ikke bliver NULL, men varchar?
Avatar billede arne_v Ekspert
15. januar 2021 - 16:47 #1
Default værdiens type skal naturligvis matche feltets type.

NULL virker,

DEFAULT CURRENT_TIMESTAMP virker for DATETIME, men virker sikkert ikke for DATE.

Hvilken værdi vil du have som default?
Avatar billede compac Seniormester
15. januar 2021 - 21:15 #2
Ved mine ældre databaser har jeg ikke anvendt default. Der har det været typen DATE, men den er begyndt at kræve en default NULL. (i Phpmyadmin til Wamp).
Jeg har ikke været opmærksom på om den burde have en default, for jeg har altid indsat datoer med en "kalenderapp". Det hele skyldes måske en indstilling i Phpmyadmin der skal ændres?
Hvis jeg bruger <input type='date*....>vil der jo komme det rette format, så jeg behøver vel ikke nogen default?  Jeg ved ikke om hvad der er bedst i dette tilfælde. Med input fra et inputfelt og output med en sortering i datoorden (ikke tidspunkt) til et opslag i en tabel i datoorden. Hvad mener du er det rette? Primært skal databasen være sorteret kronoligisk efter  ID.
Det er som om at  DATE ikke er så flexibelt, men der henvises til DATETIME når der svares på andre spørgsmål. Jeg har ikke brug for tidspunktet og mener derfor at DATE er det rette.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. januar 2021 - 00:48 #3
Hvis du kun skal bruge dato saa er DATE bedre end DATETIME.

Men hvis ikke du har et specifikt behov for en speciel default, saa kan du vel lade default vaere NULL, og lade applikationen indsaette en faktisk vaerdi, og hvis det skulle glippe saa er NULL vel bedre end en tilfaeldig dato til at indikere manglende information.